pajoheshi
عبدالرسول خیراندیش؛ کشواد سیاهپور
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 6-18
چکیده
بویراحمد، از اقوام قدیمی ایران و بزرگ ترین قبیله لر است که از بهبهان تا کوهپایههای دنا سکونت دارند. درعصر قاجار، حوادث و اتفاقات زیادی در حیات سیاسی-اجتماعی این قوم رخ داده ،که تنها اندکی از آنها در سرودههای محلی ضبط شده است. از اواخر زندیه تا پایان پادشاهی ناصرالدین شاه چند تن از اشخاص مشهور بویراحمد، مانند هادیخان و شاهینخان، ...
بیشتر
بویراحمد، از اقوام قدیمی ایران و بزرگ ترین قبیله لر است که از بهبهان تا کوهپایههای دنا سکونت دارند. درعصر قاجار، حوادث و اتفاقات زیادی در حیات سیاسی-اجتماعی این قوم رخ داده ،که تنها اندکی از آنها در سرودههای محلی ضبط شده است. از اواخر زندیه تا پایان پادشاهی ناصرالدین شاه چند تن از اشخاص مشهور بویراحمد، مانند هادیخان و شاهینخان، حاکمیت منطقه را برعهده داشتند که بخشی از حوادث سیاسی آنان در مرثیههایی که در سوگشان سروده شده و بر سنگ مزار آنان حک گردیده، انعکاس یافتهاست. خداکرمخان بویراحمدی که با حاکمان معروف فارس، چون فرهاد میرزا معتمد الدوله و فرزندش سلطان اویس میرزا احتشام الدوله، دوستی نزدیک داشت، خود شاعر شهیر محلی بود که بخشی از رخدادهای بویراحمد را در اشعارخویش انعکاس داده است . شاعران گمنام دیگر نیز در توصیف وقایع آن روزگار - خاصه جنگهای خداکرم خان و فرزندانش - اشعار بسیار سروده اند ، که معدودی از آنها ضبط و سینه به سینه انتقال یافته است. از آنچه که تا امروز در مکتوبات و منقولات محلی بر جای مانده برمیآید که وقایع مهم و شخصیتهای مؤثر در ذهن و زبان عامه و شاعران این قوم محفوظ و بازتاب داشته است.اشعار و سروده های موجود، هم به زبان فارسی است و هم به گویش محلی (= لری بویراحمدی). این مقاله، بر مبنای روش تحقیق تاریخی و شیوه توصیفی - تحلیلی، به بازتاب حوادث تاریخی بویراحمد در فاصله زمانی مورد نظر پرداخته است. بخشی از سرودههایی که در این مقاله بررسی شده، پیش تر در برخی منابع محلی آمده و بخشی دیگر در نتیجه تحقیقات میدانی نگارندهگان کشف و تدوین شده است. مفروض مقاله این است که بویراحمدیها در باب رخدادهای مهم سیاسی، اجتماعی، نظامی و نیز شخصتهای بزرگ و مشهور خود به سرایش اشعار پرداخته و حماسه سرایی کرده اند. در نتیجه، باید دانست که بویراحمدیها ادب عامیانه ویژای را درباب حوادث تاریخی و سرنوشت ساز و افراد موثر و بارز به ظهور رسانیدهاند، که خود جزئی از فرهنگ و سنن عامیانه محسوب میشود.
pajoheshi
شهین فارابی؛ مهری ادریسی
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 19-35
چکیده
به رغم آگاهیهای موجود در باب اجتماع عصر صفوی، که عمدتاً از سفرنامهها و گزارشهای اروپاییان معاصر حکومت صفوی فراهم آمدهاست، ممکن است بتوان در تواریخ محلی و سلسلهای نیز شواهدی از موضوعات اجتماعی یافت. به لحاظ تاریخنگاری، در عصر شاه عباس، دو دسته از منابع - تواریخ محلی و سلسله ای - به نگارش درآمدهاند. در پژوهش کنونی، گزیدهای ...
بیشتر
به رغم آگاهیهای موجود در باب اجتماع عصر صفوی، که عمدتاً از سفرنامهها و گزارشهای اروپاییان معاصر حکومت صفوی فراهم آمدهاست، ممکن است بتوان در تواریخ محلی و سلسلهای نیز شواهدی از موضوعات اجتماعی یافت. به لحاظ تاریخنگاری، در عصر شاه عباس، دو دسته از منابع - تواریخ محلی و سلسله ای - به نگارش درآمدهاند. در پژوهش کنونی، گزیدهای از گزارشهای اجتماعی مشترک در این تواریخ، بررسی تطبیقی شده است. رویکرد هر یک از مورخان به بحث طبقات اجتماعی، روابط شاه و حاکمان محلی با مردم، پیامدهای اجتماعی رویدادهای نظامی - همچون حملة ازبکان به شرق ایران- و یا بلاهای طبیعی - ازجمله قحطی، سیل و زلزله و عواقب اجتماعی آن- مسئلة توجه به خرافات و... ازجمله مسائلی است که در این مقاله ، به چگونگی بازتاب آن در تواریخ محلی و سلسلهای عصر شاه عباس اول توجه شده است. نوع و میزان بازتاب پدیدههای اجتماعی، در آثار یادشده و نیز تأثیر خاستگاه اجتماعی و جایگاه شغلی نویسندگان هر یک از آنها در نوع این بازتاب، مسئله اساسی این پژوهش حاضر است. مقاله بر آن است به این پرسشها پاسخ دهد که هر یک از تواریخ یادشده در موضوعات اجتماعی مورد نظر، به چه نکاتی توجه داشته اند؟ این توجه به چه سبب و با چه ملاحظاتی بودهاست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان گزارشهای اجتماعی مندرج در تواریخ محلّی بیش از تواریخ سلسلهای است و نوع آن گزارشها نیز، با توجه به جایگاه شغلی مؤلفانشان، با هم متفاوت است.
pajoheshi
حسن زندیه؛ فریبرز ویسی قلعه گینه
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 37-51
چکیده
ایلات و طوایف کرمانشاهان، از زمانی که کریمخان زند در سال 1163 هجری قدرتیابی خود را در ایران آغاز کرد، به او پیوسته و در فتح مناطق مختلف ایران، از جمله قلعه استراتژیک کرمانشاهان، مشارکت کردند. آنها (ایلات و طوایف کرمانشاهان) تا پایان فرمانروایی کریمخان از او تبعیت کرده وتمام کوشش خود را برای استحکام پایههای قدرت نوپای زندیه بهکار ...
بیشتر
ایلات و طوایف کرمانشاهان، از زمانی که کریمخان زند در سال 1163 هجری قدرتیابی خود را در ایران آغاز کرد، به او پیوسته و در فتح مناطق مختلف ایران، از جمله قلعه استراتژیک کرمانشاهان، مشارکت کردند. آنها (ایلات و طوایف کرمانشاهان) تا پایان فرمانروایی کریمخان از او تبعیت کرده وتمام کوشش خود را برای استحکام پایههای قدرت نوپای زندیه بهکار گرفتند. اما این همراهی در دورة جانشینان کریمخان تداوم پیدا نکرد. مقاله کنونی در نظر دارد به این پرسش پاسخ دهد که علل همگرایی و واگرایی ایلات و طوایف کرمانشاهان نسبت به حاکمان زندیه چه بوده است؟ فرضیه این است که مهمترین علت همگرایی با مؤسس سلسله زندیه، اشتراکات نژادی، زبانی و فرهنگی با وی بوده که حلقة ارتباط آنها را مستحکم کرده بود. اما در دورة جانشینان کریمخان به علت هرج و مرج و شورشهای مداوم در ایران، که ضعف این جانشینان به آن شدت بخشیده بود، ایلات و طوایف کرمانشاهان از خلاء قدرت استفاده کردند و روش مستقلی را در پیش گرفتند.
pajoheshi
ثریا شهسواری؛ سعید نجار
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 52-66
چکیده
طی دورة بیست ساله حکومت رضا شاه در ایران، اقداماتی برای نوسازی جامعه تحقق یافته بود که بر جامعه عشایر، بهویژه عشایر استان لرستان ، تغیرات بسیاری را تحمیل کرد. رضا شاه بدون در نظر گرفتن بنیانهای اقتصادی، فرهنگی و نظامی حاکم بر جامعه سنتی عشایر، تصمیم به مقابله با این سنتها گرفت. او ابتدا شورشهای عشایری را سرکوب کرد؛ سپس با اعمال ...
بیشتر
طی دورة بیست ساله حکومت رضا شاه در ایران، اقداماتی برای نوسازی جامعه تحقق یافته بود که بر جامعه عشایر، بهویژه عشایر استان لرستان ، تغیرات بسیاری را تحمیل کرد. رضا شاه بدون در نظر گرفتن بنیانهای اقتصادی، فرهنگی و نظامی حاکم بر جامعه سنتی عشایر، تصمیم به مقابله با این سنتها گرفت. او ابتدا شورشهای عشایری را سرکوب کرد؛ سپس با اعمال زور و خلع سلاح، عشایر را به یکجانشینی واداشت و فرهنگ و سنن جامعه شهری را بر آنان تحمیل کرد. اجرای این سیاست با بیاعتنایی به مقتضیات زندگی ایلی و عشایری و نبود برنامه پیشرفت و، در حوزة عمل، دخالت و درک نادرست مجریان آموزش ندیده و توجیهنشده ، که اغلب رشوهگیر و خشن بودند، منجر به نارساییهای جدی سیاست عشایری دولت پهلوی اول در میان ایلات و عشایر لر شد. هدف این پژوهش، بررسی چگونگی اجرای اهداف سیاسی و نظامی سیاستهای رضاشاه بر جامعه سنتی عشایر لرستان و شناسایی پیامدهای این سیاستها و ارزیابی آسیبهای آن به جامعه عشیرهای لر است.
pajoheshi
محمد جعفر چمنکار
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 67-92
چکیده
در بیستم محرم سال 1060هجری/ 22 ژانویه 1650میلادی جنبش ضد استعماری مردم عمان به استیلای یکصدوپنجاه استعمار پرتغال پایان داد و سلسله نوبنیاد آل یعاربه در سایه قدرت دریایی و ضعف مفرط دولت های مرکزی، حمله و تجاوز به سواحل و جزایر و بنادر ایران را تشدید کردند. بدین ترتیب، تقابل دو کشور بر تعامل و پیوند پیشین سایه انداخت. در سال 1744میلادی احمد ...
بیشتر
در بیستم محرم سال 1060هجری/ 22 ژانویه 1650میلادی جنبش ضد استعماری مردم عمان به استیلای یکصدوپنجاه استعمار پرتغال پایان داد و سلسله نوبنیاد آل یعاربه در سایه قدرت دریایی و ضعف مفرط دولت های مرکزی، حمله و تجاوز به سواحل و جزایر و بنادر ایران را تشدید کردند. بدین ترتیب، تقابل دو کشور بر تعامل و پیوند پیشین سایه انداخت. در سال 1744میلادی احمد بن سعید ابو سعیدی ( 1693- 1783م)، با لقب الامام احمد بن سعید، به رهبری مردم برگزیده شد. این امامت و رهبری آغاز سلطنت پادشاهان ابو سعیدی است که در قرون 18 و 19 میلادی عنصری تاثیرگذار در تحولات سیاسی ، اقتصادی و نظامی خلیج فارس محسوب شدند. تقابل امامان سلسله یعاربی و سلاطین ابوسعیدی مسقط و عمان با حکومتهای ایران و اجاره برخی از جزایر و بنادر ایران به وسیلة آنان، بخش مهمی از تاریخ حوزه خلیج فارس و دریای عمان است. بررسی چگونگی به قدرت رسیدن سلاطین ال ابوسعید در عمانات ، تهاجم و استیلای آنان بر خطوط دریایی شمالی خلیج فارس و سیاست دستگاه حاکمه ایران در برخورد با انان، هدف اصلی این پژوهش است. در فرجام، نگارنده بر این باور است که این امر، توانمندی و تمرکز سیاسی و اداری و میزان نقش آفرینی ایران را در کرانه های آبی جنوبی، در خلال قرون 18تا 19 میلادی به چالش سختی کشانید.
pajoheshi
نیلوفر محمدی
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 93-102
چکیده
شناخت محلّات اصفهان و تغییر بافت و ساختار آن در گذر زمان کار سادهای نیست. حکومتهایی که در این شهر فرمانروایی داشتهاند آثار تاریخی و ارزشمند زیادی از خود به جا نهادهاند، هر که از ایرانی و غیر ایرانی، به اصفهان رسیده آن را بهترین سکونتگاه برای خود یافته و رحل اقامت در آن افکنده و بسیاری در همینجا رخ در نقاب خاک کشیدهاند. نویسندۀ ...
بیشتر
شناخت محلّات اصفهان و تغییر بافت و ساختار آن در گذر زمان کار سادهای نیست. حکومتهایی که در این شهر فرمانروایی داشتهاند آثار تاریخی و ارزشمند زیادی از خود به جا نهادهاند، هر که از ایرانی و غیر ایرانی، به اصفهان رسیده آن را بهترین سکونتگاه برای خود یافته و رحل اقامت در آن افکنده و بسیاری در همینجا رخ در نقاب خاک کشیدهاند. نویسندۀ این مقاله، هنگام مطالعۀ تاریخ مختصر اصفهان، اثر ندیم الملک، به بنایی به نام دارالبِطّیخ رسید و بر آن شد تا، ضمن معرفی این بنای تاریخی، سبب شهرت آن را به دارالبِطّیخ را از میان کتابها و پیران دلسپرده به هویّت ایران و ایرانی تقدیم نماید تا، ضمن شناخت این بنای کهن، اگر توفیق یابم به معرفی دیگر بناهای از یاد رفته بپردازم.
pajoheshi
بهمن زینلی؛ مصطفی پیرمرادیان
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 104-121
چکیده
شهر یزد از زمان تیموریان شاهد ظهور مورخان بزرگی در عرصه تاریخنگاری محلی بودهاست. تاریخنگاری محلی یزد با حاشیه گرفتن از تاریخ نگاری محلی فارس رشد کرد و همزمان با توسعه یک قدرت سیاسی، که تقریباً برای اولین بار در تاریخ آن بروز کرد، نخستین کتاب در تاریخ محلی یزد نیز تدوین شد . در آغاز سده نهم سنت تاریخ نویسی در یزد رشد بیشتری کرد ...
بیشتر
شهر یزد از زمان تیموریان شاهد ظهور مورخان بزرگی در عرصه تاریخنگاری محلی بودهاست. تاریخنگاری محلی یزد با حاشیه گرفتن از تاریخ نگاری محلی فارس رشد کرد و همزمان با توسعه یک قدرت سیاسی، که تقریباً برای اولین بار در تاریخ آن بروز کرد، نخستین کتاب در تاریخ محلی یزد نیز تدوین شد . در آغاز سده نهم سنت تاریخ نویسی در یزد رشد بیشتری کرد و آثار ارزنده ای در تاریخ نگاری محلی آن پدید آمد. این آثار تمام ویژگی های کلی تاریخ نگاری محلی ایران را داشت با این تفاوت که حس استقلال طلبی در آنها پررنگ تر بوده و توجه اصلی نویسندگان تاریخ محلی به بناهای یزد و سازندگان آنها بوده است . هرچند در کنار آن به تاریخ سیاسی هم پرداخته اند. در این مقاله، با استفاده از منابع اصلی و به شیوه تحلیلی و توصیفی به این پرسشها پاسخ داده میشود که علل اصلی رشد تاریخ نگاری محلی در این دوره چه بوده است؟ نویسندگان و مخاطبین این آثار چه کسانی بوده اند؟ در پاسخ باید گفت که به نظر میرسد ،استقلال سیاسی و تاسیس سلسله های محلی نقش اساسی داشته و حمایت حاکمان سیاسی از نویسندگان زمینه تدوین این آثار را فراهم کرده است . از سویی، رونق اقتصادی زمینه را برای کسب معارف فراهم کرده و نویسندگان بسیاری در عرصه تولید متون تاریخی ظهور کرده و به دنبال آن اشتیاق به خواندن آثارشان در بین طبقه متوسط گسترش یافته است.
pajoheshi
سید رسول موسوی حاجی
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 122-139
چکیده
بسیاری از محققان، مورخّان، جغرافیدانان و سیستانشناسان، شهر زرنگ را با شهر سیستان یکی دانسته و معتقداند که این شهر از بدو تأسیس، در اواخر دورۀ ساسانی، تا 785 هجری - که با حمله امیر تیمور گورکانی تخریب و، سپس، در 811 هجری با حملۀ شاهرخ تیموری بهکلی ویران شد- مرکزیت و کرسی سیستان را بر عهده داشتهاست. نگارنده معتقد است که شهر سیستان ...
بیشتر
بسیاری از محققان، مورخّان، جغرافیدانان و سیستانشناسان، شهر زرنگ را با شهر سیستان یکی دانسته و معتقداند که این شهر از بدو تأسیس، در اواخر دورۀ ساسانی، تا 785 هجری - که با حمله امیر تیمور گورکانی تخریب و، سپس، در 811 هجری با حملۀ شاهرخ تیموری بهکلی ویران شد- مرکزیت و کرسی سیستان را بر عهده داشتهاست. نگارنده معتقد است که شهر سیستان شهری کاملاً متفاوت، مستقل و مجزا از شهر زرنگ بودهاست و از نیمۀ دوم قرن چهارم هجری قمری که شهر زرنگ اعتبار سیاسی و مرکزیت خود را از دست داد، جایگزین آن شده و تا نیمۀ اول قرن نهم هجری نیز کرسی سیستان بوده است. در این پژوهش که، براساس هدف، از نوع تحقیقات بنیادی و، براساس ماهیت و روش، از نوع تحقیقات تاریخی است، سعی نگارنده بر آن است تا با استناد به منابع تاریخی و تأمل در نوشتههای آنان، تغییر کرسی منطقه سیستان را از شهر زرنگ به شهر سیستان و، بهعبارتی دیگر، این مهم را که شهر زرنگ همان شهر سیستان نیست، بهعنوان یک حقیقت تاریخی بررسی کند و صحّت آن را با ارائۀ دلایل روشن و شواهد متقن به اثبات برساند.
pajoheshi
عباس زارعی مهرورز؛ لیلا شریفی
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 140-152
چکیده
همدان از دیرباز میزبان اقوام و پیروان ادیان مختلف بوده است، که یهودیان یکی از آنان به شمار میروند. موقعیت جغرافیایی و اقتصادی همدان و قرار گرفتن آن بر سر راه بازرگانی بینالنهرین، سبب گردید که یهودیان در دورهی قاجار این شهر را مرکز فعالیتهای اقتصادی خود در غرب ایران قرار دهند. تراکم جمعیت و آزادی نسبی یهودیان در همدان در دورهی ...
بیشتر
همدان از دیرباز میزبان اقوام و پیروان ادیان مختلف بوده است، که یهودیان یکی از آنان به شمار میروند. موقعیت جغرافیایی و اقتصادی همدان و قرار گرفتن آن بر سر راه بازرگانی بینالنهرین، سبب گردید که یهودیان در دورهی قاجار این شهر را مرکز فعالیتهای اقتصادی خود در غرب ایران قرار دهند. تراکم جمعیت و آزادی نسبی یهودیان در همدان در دورهی قاجار باعث گردید که آنان در فعالیتهای اقتصادی، مانند بازرگانی با بینالنهرین، پزشکی و عتیقهفروشی، به پیشرفتهای قابل توجهی دست یابند؛ گرچه این فعالیتها پیوسته تحت تأثیر چگونگی روابطشان با اکثریت مسلمان و وقایع بینالمللی، مانند جنگ جهانی اول، قرار داشت. نگارندگان ، با رویکردی تاریخی و با تکیه بر منابع کلاسیک، سفرنامهها و اسناد، کوشیدهاند ضمن بررسی اجمالی اوضاع اجتماعی یهودیان در همدان، به طور خاص، به فعالیتهای اقتصادی آنان در دورهی قاجار و تأثیر آن بر جایگاه اجتماعیشان بپردازند. این پژوهش بر اساس تحلیل دادههای تاریخی انجام شده است.
pajoheshi
محمد مهدی مرادی خلح؛ محمد مهدی روشنفکر
دوره 3، شماره پنجم-پاییز و زمستان 93 ، اسفند 1393، صفحه 153-173
چکیده
همزمان با نهضت ملی شدن صنعت نفت در حدود سالهای 1329- 1330 شمسی و ، واقعه و پدیدهای در مناطق نفتخیز خوزستان و در میان دو ایل بختیاری و بویراحمدی به وقوع پیوست که مشهور به سال طلوعی یا سروشی است. این جریان شبه مذهبی که بیش از هرچیز بر انکار دنیا و ترک آن، کنارهگیری از امور دنیوی و بیارزش بودن مال دنیا و خاک و نفت تاکید داشت، در میان ایل ...
بیشتر
همزمان با نهضت ملی شدن صنعت نفت در حدود سالهای 1329- 1330 شمسی و ، واقعه و پدیدهای در مناطق نفتخیز خوزستان و در میان دو ایل بختیاری و بویراحمدی به وقوع پیوست که مشهور به سال طلوعی یا سروشی است. این جریان شبه مذهبی که بیش از هرچیز بر انکار دنیا و ترک آن، کنارهگیری از امور دنیوی و بیارزش بودن مال دنیا و خاک و نفت تاکید داشت، در میان ایل بختیاری به شخصی انگلیسی بنام جیکاک نسبت داده شده که آن را طراحی و ترویج کردهاست. در میان بویراحمدیها، شخصی عارف مسلک بهنام آقا بابا نقش رهبری را بهعهده داشت؛ اما در هر دو مورد برنامهها و شعارها یکسان بود. طلوع به معنای برآمدن خورشید است. اما در واقعة یادشده، به معنای ظهور یک پدیدة غیرمعمول بود که عدهای، با اهداف خاص، طراحی و ترویج و به مردم عامی و سادهدل القاء کردند. چنین به تودة مردم وانمود و تلقین کردند که نور ایمان ، صداقت ، راستی و حقیقتبینی در وجود آنها سر زده و طلوع کرده است؛ از این رو، به طلوعیان معروف شدند. مهمترین وعدۀ آنها ظهور قریبالوقوع امام زمان (عج) بود.