با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی تاریخ

نوع مقاله : pajoheshi

نویسندگان

1 استادیار تاریخ دانشگاه شیراز

2 دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه شیراز

چکیده

همزمان با نهضت ملی شدن صنعت نفت در حدود سال‌های 1329- 1330 شمسی و ، واقعه و پدیده‌ای در مناطق نفت‌خیز خوزستان و در میان دو ایل بختیاری و بویراحمدی به وقوع پیوست که مشهور به سال طلوعی یا سروشی است. این جریان شبه مذهبی که بیش از هرچیز بر انکار دنیا و ترک آن، کناره‌گیری از امور دنیوی و بی‌ارزش بودن مال دنیا و خاک و نفت تاکید داشت، در میان ایل بختیاری به شخصی انگلیسی بنام جیکاک نسبت داده شده که آن را طراحی و ترویج کرده‌است. در میان بویراحمدی‌ها، شخصی عارف مسلک به‌نام آقا بابا نقش رهبری را به‌عهده داشت؛ اما در هر دو مورد برنامه‌ها و شعارها یکسان بود. طلوع به معنای برآمدن خورشید است. اما در واقعة یادشده، به معنای ظهور یک پدیدة غیرمعمول بود که عده‌ای، با اهداف خاص، طراحی و ترویج و به مردم عامی و  ساده‌دل القاء کردند. چنین به تودة مردم وانمود و تلقین کردند که نور ایمان ، صداقت ، راستی و حقیقت‌بینی در وجود آنها سر زده و طلوع کرده است؛ از این رو، به طلوعیان معروف شدند. مهم‌ترین وعدۀ آنها ظهور قریب‌الوقوع امام زمان (عج) بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Toloueian Phenomenon and the British Role in its Shaping

نویسندگان [English]

  • . . 1
  • . . 2

1

2

چکیده [English]

About the years 1329 – 1330 of Iranian Solar calendar coinciding with oil nationalization movement, an event or phenomenon, in the oil-rich Khuzestan region, occurred between Boyer Ahmad and the Bakhtiari tribe known as the "Tolou" or "Soroush". The quasi-religious movement that more than anything insisted on the world's denial, renunciation of worldly affairs, wealth, and worthless dirt and oil, in Bakhtiari tribe is known as a phenomenon that an English man named "Jykak" has developed and promoted it. In Boyer Ahmadi tribe, a Gnostic person called "Agha Baba" had assumed a leadership role, but both had similar programs and slogans. Tolou means sunrise, but in that case it means the rise of an unusual phenomenon that had been designed and promoted with some specific objectives to induce the ignorant and naïve people. They tried to pretend and induce masses of naïve people that the light of faith, honesty, and the truth had been risen up and projected in them. Hence they were called "Toloueian". Their most important promise was the imminent appearance of Imam Mahdi (AS), respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Toloueian
  • Jykak
  • Agha Baba
  • Boyer Ahmadi
  • Bakhtiari
آذرپیوند، الله بخش.(بی تا). موانع تاریخی توسعه نیافتگی در کهگیلویه و بویراحمد.
افشار سیستانی، ایرج. (1368). مقدمه ای بر شناخت ایلها، چادرنشینان و طوایف و عشایر ایران. ج 1. تهران: مؤسسة آموزشی و انتشاراتی نسل دانش.
احمدی ، نصر. (1361). مرفولوژی کرانه گمنام. تهران : چاپخانة ندا.
اکبری، قدرت الله. (1385). بویراحمد در گذرگاه تاریخ. چاپ دوم. شیراز: مصطفوی .
اولیاء.(مرداد 1330 ه.ش). مجلة آسیاسی جوان. شمارة 50.
ایران ما. (1325/7/25). شماره 652.
تابان سیرت، کاوس.  (1380). دلاوران کوهستان بویراحمد. چاپ اول. قم: مؤسسة فرهنگی طیبین.
تفرشی، مجید و محمود طاهری احمدی. (1371). سازمان اسناد و کتاب خانة ملی گزارش های محرمانة شهربانی (1326-1324 ه.ش).
جامی. (1377). گذشته چرا راه آینده(تاریخ ایران در فاصلة دو کودتا). تهران: ققنوس.
حسینی، ساعد. (1373). گوشه های ناگفته ای از تاریخ معاصر. شیراز: نوید.
زرین کلک، بهناز: سازمان اسناد و کتاب خانة ملی.
(1382). اسنادی از روابط ایران و انگلیس (1325-1320 ه.ش).  تهران: سازمان اسناد ملی.
صدری، اسحاق.(1376). تاریخ و تحولات بویراحمد در دورة پهلوی.  پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان.
طاهری بویراحمدی، عطا. (1388).  کوچ کوچ. چاپ اول. تهران: انتشارات سخن.
غفاری، یعقوب. (1378). تاریخ اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد. چاپ اول. اصفهان: انتشارات گل ها. گارثویت، جن. راف. (1373). تاریخ سیاسی اجتماعی بختیاری با استفاده از اسناد منتشرنشدة وزارت خارجة انگلیس. (ترجمة مهراب امیری). تهران: نشر سهند.
گرانتوسکی، ا. آ. و دیگران. (1359). تاریخ ایران اسلامی. (ترجمة کیخسرو کشاورز). تهران: انتشارات پویش.
مکی، حسین. (1368). خاطرات سیاسی حسین مکی.  چاپ اول. تهران: انتشارات علمی.
آزم، علی داد. (متولد 1306 ش). از گرویدگان به آیین طلوعی که در آن زمان حدود 24 سال سن داشت. تاریخ مصاحبه: 1390/10/30 یاسوج.
جهان بین، میرزا سیف الله. (متولد 1316 ش). تاریخ مصاحبه: 1393/4/18  بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد.
رضایی، منوچهر. نوة آقابابا. تاریخ مصاحبه: 1390/10/26.
شاهبازپور، نورمحمد. (متولد 1315 ش). از مطلعین و شاهدان جریان طلوعی. تاریخ مصاحبه: 1390/10/15. شهر یاسوج.
نظام زاده (تبرسنگ)، علی محمد. (متولد 1286 ش).از شاهدان جریان طلوعی. تاریخ مصاحبه:1393/5/5 بخش لوداب از توابع شهرستان بویر احمد.