تاریخ های محلی ایران
یاسر کریمی گیلایه؛ حجت فلاح توتکار؛ باقر علی عادل فر؛ محسن بهرام نژاد
چکیده
قشر معلم و دانشآموز از مهمترین نیروهای اجتماعی برآمده از ساختار آموزشی نوین در کشور بودند که نسبت به کارکردهای نامتوازن سیاسی و اجتماعی حکومت پهلوی، موضع انتقادی اتخاذ نمودند. معلمان و دانشآموزان استان گیلان نیز به مانند همنوعان خود در دیگر استانهای کشور در پی دگرگونی در ساختار اجتماعی، بسط گفتمانهای چالشگر نظام سیاسی ...
بیشتر
قشر معلم و دانشآموز از مهمترین نیروهای اجتماعی برآمده از ساختار آموزشی نوین در کشور بودند که نسبت به کارکردهای نامتوازن سیاسی و اجتماعی حکومت پهلوی، موضع انتقادی اتخاذ نمودند. معلمان و دانشآموزان استان گیلان نیز به مانند همنوعان خود در دیگر استانهای کشور در پی دگرگونی در ساختار اجتماعی، بسط گفتمانهای چالشگر نظام سیاسی و ظهور رهبری ساختارشکن به نام امام خمینی (ره)، شالودهی بروز نارضایتی و اعتراضات خیابانی را فراهم نمودند و با حضور مستمر در اعتراضات و راهپیماییها و توزیع و تکثیر اعلامیهها و کتب انقلابی دست به کنشگری فرهنگی و انقلابی زدند. این پژوهش میکوشد تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی و روش تاریخی و با تکیه بر منابع اسنادی و تاریخ شفاهی به این پرسش پاسخ دهد که معلمان و دانشآموزان شهرهای مختلف استان گیلان چه نقشی در شکلدهی و بسیج سیاسی نیروها در انقلاب اسلامی داشتند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که آنان از پیشگامان جریان آگاهیبخشی و انسجام سیاسی جهت انجام کنش انقلابی در بین اقشار مختلف جامعه بودند و با کنشهای رفتاری و بیانی خود زمینهی حضور تودههای انقلابی را در صحنهی انقلاب فراهم نمودند.
تاریخ های محلی ایران
هادی بیاتی؛ حمیدرضا منیری
چکیده
مهمترین هدف این پژوهش کیفی- توصیفی بررسی تاریخی چگونگی شکل گیری بسیج منابع نیروهای مذهبی در فرایند انقلاب اسلامی در شهر ساوه از 1356-1357 است. روش گردآوری دادهها اسناد و مدارک مربوط به انقلاب اسلامی بر اساس نظریهی بسیج منابع چارلز تیلی میباشد. بر این اساس، پژوهش درصدد پاسخ به این سؤال اصلی است که روند تاریخی بسیج منابع نیروهای ...
بیشتر
مهمترین هدف این پژوهش کیفی- توصیفی بررسی تاریخی چگونگی شکل گیری بسیج منابع نیروهای مذهبی در فرایند انقلاب اسلامی در شهر ساوه از 1356-1357 است. روش گردآوری دادهها اسناد و مدارک مربوط به انقلاب اسلامی بر اساس نظریهی بسیج منابع چارلز تیلی میباشد. بر این اساس، پژوهش درصدد پاسخ به این سؤال اصلی است که روند تاریخی بسیج منابع نیروهای مذهبی در فرایند انقلاب اسلامی در شهرستان ساوه چگونه بوده است؟ به نظر میرسد مؤلفههای مستخرج از نظریهی چارلز تیلی در تبیین چگونگی بسیج منابع نیروهای مذهبی شهرستان ساوه در فرایند انقلاب اسلامی مناسب است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در فرایند انقلاب اسلامی در شهر ساوه، گروهها و اقشار مختلف که به دنبال بسیج منابع علیه رژیم پهلوی بودند، عبارت بودند از: روحانیون، بازاریان، فرهنگیان (معلمان و دانشآموزان) و زنان. در این دوره گروههای غیرسازمانی با محوریت اشخاص روحانی شکل گرفته بود و عمدتاً در مساجد و حسینیه ها فعالیت میکردند. منابع قدرت با عدم بهرهگیری از منابع اجبارآمیز همانند سلاح، منابع فایدهمندانه از طریق خدمات اطلاعرسانی همانند نوار کاست و منابع هنجاری با برگزاری مراسم مذهبی در ایام محرم، صفر و رمضان، فعالیت میکردند. بسیج تدافعی با اقداماتی همچون تخریب تمثال شاه و بسیج تهاجمی با اعتصاب، تعطیلی بازارها و تظاهرات شکل گرفته بود و کنشهای جمعی با دو نوع «کنش جمعیِ واکنشی» (اعتصابات) و «کنش جمعیِ ابتکاری» (درگیریهای خیابانی و زد و خوردهای میان نیروهای انقلابی و عمال رژیم) همراه بود.
مهدی بذرگر؛ هادی وکیلی
چکیده
از همان نخستین روزهای قتل آیت الله سید حسن مدرس واکنشها به این قتل آغاز شد. . در دوران پهلوی اول؛ حکومت با گذاشتن هر گونه نشانه ای که باعث شناسایی قبر وی شود مخالفت نمود. این مخالفتها سؤال برانگیز بود. نتیجه این بایکوت خبری نقل و انتشار روایت "آقای شهید" میان مردم کاشمر بود. مقوماتی چند روایت "آقای شهید" را از آغازش تا ورود آیت الله ...
بیشتر
از همان نخستین روزهای قتل آیت الله سید حسن مدرس واکنشها به این قتل آغاز شد. . در دوران پهلوی اول؛ حکومت با گذاشتن هر گونه نشانه ای که باعث شناسایی قبر وی شود مخالفت نمود. این مخالفتها سؤال برانگیز بود. نتیجه این بایکوت خبری نقل و انتشار روایت "آقای شهید" میان مردم کاشمر بود. مقوماتی چند روایت "آقای شهید" را از آغازش تا ورود آیت الله علی مشکینی (1386-1300) تحکیم بخشید. روایت انتشار یافته از آیت الله مدرس پس از قتلش روز به روز قوت بیشتری در بین مردم کاشمر یافت. در دوران تبعید آیت الله علی مشکینی، انکشافی از شخصیت سیاسی آیت الله مدرس شد؛ که باعث وسعت یافتن کلان روایت "آقای شهید" گشت. به تدریج ابعاد جدیدی از شخصیت مدرس شناسانده شد. دریافت ما از سؤال چرایی و چگونگی تبدیل مرقد مدرس به نقطه کانونی معترضان متکثر این یافته است که؛ روایت "آقای شهید" در طی سالهای 1316 ه.ش تا 1357ه.ش آنقدر اثر گذار شده بود تا بتواند بر تحولات در حال جریان سالهای نزدیک به انقلاب اسلامی در کاشمر به ایفای نقش تاریخی بپردازد. علی مدرسی در کتاب مدرس مرد روزگاران اشاره کوتاه به اطلاق عنوان "آقای شهید" از زبان باشندگان کاشمر به مدرس دارد، اما در این موضوع خاص هیچ پژوهش علمی صورت نگرفته است. تلاش میگردد در این پژوهش توصیفی و تحلیلی که دادههای آن مبتنی به روش آرشیوی، کتابخانهای و تاریخ شفاهی است به تأثیر روایت "آقای شهید "در پیشبرد الگوی انقلاب اسلامی در کاشمر پرداخته شود.