نوع مقاله : pajoheshi
نویسندگان
1 دانشگاه پیام نور استان گیلان
2 دانشیارگروه تاریخ دانشگاه پیام نور، ایران، تهران
3 دانشیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نور
چکیده
توسعه و رونق آموزش و پرورش گیلان در عصر پهلوی با ساختار آموزشی و سرنوشت تاریخی مدرسه شاهپور رشت پیوند عمیقی داشت. از این روی بررسی وضعیت تاریخی آموزش و پرورش گیلان مستلزم شناخت از شرایط حاکم این مدرسه، بهعنوان یک پارادایم آموزشی برای سایر مدارس گیلان است. تأسیس این مدرسه از مظاهر بارز آموزش نوین در این منطقه است. بررسی زوایای مختلف مدرسه شاهپور از نظر فضای کالبدی و ساختار و مقررات حاکم بر نظام آموزشی آن نشان میدهد که پایهگذاران و گردانندگان این مدرسه همواره سعی داشتند استانداردهای لازم را حفظ کنند که وضعیت فوق موجب هدایت و راهبری توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش رشت و به طور کلی گیلان گردید. نگارندگان مقاله ضمن بررسی عوامل مؤثر بر رونق مدرسه شاهپور، درصدد یافتن پاسخی مبتنی بر شواهد عینی و ادله ذهنی به سؤال بنیادین ذیل هستند. آموزش و پرورش گیلان و بهویژه شهر فرهنگ و ادبپرور رشت، چگونه و تا چه اندازه از سنتهای آموزشی این مدرسه، که بزرگان و نخبگان بسیاری را در دامان خود پرورانده است، بهره مند گردید؟ یافتههای این پژوهش که با بهره گیری از اسناد، شواهد و منابع تاریخی به شیوه توصیفی و تحلیل آماری صورت گرفته است، جایگاه و تاثیرگذاری مدرسه شاهپور را در آموزش و پرورش گیلان بهخوبی آشکار میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Historical Study of Guilan Education with Emphasis on the Historical Status of Shahpour School in Rasht During Pahlavi Era
نویسندگان [English]
- rafatallah sharifi taskooh 1
- ali reza ali soufi 2
- mohammad shoormeij 3
1 PNU
2 Associate Professor of History, Payame Noor University, Iran, Tehran
3 Associate Professor, Department of History, Payame Noor University
چکیده [English]
The development and prosperity of Guilan education during Pahlavi era was deeply connected with the educational structure and historical destiny of Shahpour School in Rasht.Therefore, the study of the historical situation of Guilan education requires knowledge of the prevailing conditions of this school, as an educational paradigm for other schools in Guilan. The establishment of this school is one of the obvious manifestations of modern education in this region. Investigating the different angles of Shahpour School in terms of physical space and the structure and regulations governing its educational system shows that the founders and administrators of this school always tried to maintain the necessary standards. Secondly, the above situation guide and direct to the development of quantitative and qualitative education in Rasht and Guilan in general. The authors of the article, while examining the factors affecting the prosperity of Shahpour School, seek to find an answer based on abstract and physical factors to the following fundamental question. How and to what extent did the Guilan Education, and especially the city of culture and literature of Rasht, benefit from the educational traditions of this school, which has nurtured many elders and elites? The findings of this study, which has been done using descriptive documents and historical sources in a descriptive and statistical analysis, reveal the position and effectiveness of Shahpour School in Guilan education.
کلیدواژهها [English]
- Guilan education
- modern education
- Rasht Shahpour School
- Pahlavi Era