نوع مقاله : pajoheshi
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای تاریخ اسلام، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
2 استاد گروه تاریخ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 استادیار گروه تاریخ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
تعلیم و تربیت یکی از عناصر مهم تکوین و توسعة تمدنها و انتقال آموزهها و مفاهیم فرهنگی میباشد که عوامل متعددی در فراز و فرود آن دخیل است. در عصر قاجاریه، شاهد گسترش نهادهای آموزشی و مدرسههای علوم دینی در کشور، بهویژه مازندران هستیم که نمونة بارز آن مدرسة آصفیه شهر بارفروش (بابل کنونی) است. هدف از این پژوهش، شناخت عـوامل تأثیرگذار بر بنیاد، تکامل و انحطاط این مدرسه است. در این مقاله سعی شد با استفاده از روش تاریخی (تکیه بر منابع کتابخانهای و بازخوانی وقفنامهها و دیگر اسناد) با رویکرد توصیفی– تحلیلی به این پرسش پاسخ داده شود که عوامل فراز و فرود فعالیت مدرسة دینی آصفیه بارفروش چه بود؟ یافتههای پژوهش نشان داد که افزون بر حمایتهای میرزامحمد شفیع مازندرانی، تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در دوران پس از او در مازندران به ویژه در شهر بارفروش، تأثیر قابل توجهی در فراز و فرود فعالیت این مدرسه داشت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Studying factors influencing the rise and fall of Asefiyeh religious school activities in Barforoosh during the Qajar era based on documents
نویسندگان [English]
- Yosef Elahi 1
- NASIRY MOHAMAD REZA 2
- Hossein Hozhabrian 3
1 Ph.D. Student Islamic history, Payame Noor University ,Tehran, Iran.
2 Associate Prof., History department, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., History department Payame Noor University,Tehran, Iran.
چکیده [English]
Education is one of the important elements in the formation and development of civilizations, and the transmission of cultural teachings and concepts, which involves many factors in its rise and fall. During the Qajar era, educational institutions and religious schools developped in the country, especially in Mazandaran that its clear example is Asefiyeh school in Barforoosh. This article aims to answer this question: what factors have influenced the rise and fall of the activities of the religious school of Asefiyeh Barforoosh (present Babol) through a descriptive-analytical approach relying on historical sources and revisiting endowment and other documents. The objective has been to identify influential factors on the foundation, evolution, and decline of that school. The hypothesis relies on the point that besides Mirza Mohammad Shafie Mazandarani's support, political, cultural, and social changes occurred in Mazandaran after him, especially in Barforoosh, had a significant impact on the rise and fall of this school activities.
.
کلیدواژهها [English]
- Qajar era
- religious schools
- Barforoosh
- Asefiyeh School
- Mirza Mohammad Shafie Mazandarani