نوع مقاله : pajoheshi
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 گروه تاریخ ، دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران .
3 گروه تاریخ، ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 گروه تاریخ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
طریقت مرشدیه در سده چهارم هجری در کازرون توسط شیخ ابو اسحاق (د. 426 هـ.ق) بنیان گذاشته شد. این طریقه حسب آموزهها، نگرش حاکم بر مراکز خانقاهی و موقعیت راهبردی و جغرافیایی زیست-بوم خویش، به تجارت اهتمام ویژهای داشتند. نوشتار حاضر با هدف تبیین ماهیت و راهبرد فعالیتهای تجاری مرشدیه در دوره تیموریان، زمینهها و پیامدهای حیات تجاری پیروان این طریقه را با در نظر داشتن مناسبات ایشان با دستگاه سیاسی حاکم، بررسی میکند و تلاش میکند تا به این پرسش پاسخ دهد که شبکه خانقاهی و خدماتبخشی مریدان، موقعیت راهبردی و رونق تجاری در مناطق زیست مرشدیه به علاوۀ تقویت باورهای تجاری در میان پیروان این طریقت، در اهتمام به تجارت و رونق فعالیتهای تجاری چه تأثیری داشت؟ دستاورد تحقیق که با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام شده است نشان میدهد که به سبب موقعیت تجاری کازرون، تلاقی راههای تجاری و دسترسی منطقه به خلیج فارس، قداست شیخ ابو اسحاق، وجود آموزههای تجاری در تعالیم مرشدیه، دادن خدمات بین راهی به بازرگانان و مسافران و نیازمندان و همینطور توجه حاکمیت به طریقتها در این عصر، از عوامل مهم رونق تجارت در میان پیروان این فرقه و به تبع آن عصر تیموریان بوده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The business strategy of Murshidiya creed of Kazeroon
نویسندگان [English]
- yadolah arsalani 1
- Abolfazl Razavi 2
- badrosadat alizademoghadam 3
- Yazdan Farrokhi 4
1 Student of Islamic History, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 Department of History, Kharazmi University, Tehran. Iran
3 Department of History, Payam Noor University, Tehran, Iran
4 SEpartment of History, Payam e Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The Murshidiya was founded in the 4th century of Hijri in Kazeroon by Sheikh Abu Ishaq (d. 426 AH). This doctrine paid special attention to trade, according to the teachings, the ruling attitude of monastic centers and its strategic and geographical location of bio-ecosystem. The present article aims to examine the nature and strategy of Murshidiya’s commercial activities in the Timurid period and the contexts and consequences of the commercial life of the followers of this doctrine, taking into account their relations with the ruling political system. It tries to answer the question that what was the influence of the monastic and service network of devotees, the strategic position and business prosperity in the living areas of Murshidiya, in addition to strengthening the business beliefs among the followers of this doctrine in the pursuit of business and the prosperity of business activities. It was carried out with a descriptive-analytical approach. The result shows that due to the commercial position of Kazeroon, the intersection of commercial routes and the access to the Persian Gulf, Sheikh Abu Ishaq’s holiness, commercial teachings in Murshidiya’s teachings, providing intermediate services to merchants and travelers and needys, as well as the government's attention to doctrines in this era, have been the important factors in the prosperity of business among the followers of this doctrine and, accordingly, the Timurid era.
کلیدواژهها [English]
- طریقت
- مرشدیه
- تجارت
- خانقاه
- تیموریان