با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی تاریخ

نوع مقاله : pajoheshi

نویسنده

کارشناس ارشد تاریخ

چکیده

بررسی تاریخچه مدارس نوین کرمانشاه را میتوان مقدمه ای بر سیر تحولات فرهنگ نوین و موسسات جدید تمدنی و مدخلی بر تاریخ تحولات فرهنگی غرب کشور دانست. تاسیس مدارس نوین کرماتنشاه در عصر مظفرالدین شاه موضوع بررسی این مقاله است. این پژوهش با تکیه بر کتب و مدارک موجود در تاریخ فرهنگی منطقه غرب ایران با رویکردی توصیفی چگونگی تاسیس نخستین واحدهای آموزشی به سبک نوین در کرمانشاه را بررسی قرار میکند و میکوشد موانع ساختاری در تحکیم نهادهای نوین آموزشی را نشان دهد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The History of The First Modern Schools in Kermanshah (1899-1906)

نویسنده [English]

  • . .

چکیده [English]

The study of Kermanshah's first modern schools foundation can be an introduction to the process of the modern cultural evolutions and modern civil institutes and also it can be an entrance to the history of the west of country's cultural evolutions.
The establishment of the modern schools in kermanshah in Mozafareddin Shah period (1899-1906) is the topic of this article
This article analyzes the foundation of the first scholar units using documented evidence,and books with descriptive-analytical approach which exists in the cultural history of the western Iran and it also tries to clarify the structral obstacles existing in the modern scholar units
In this period, despite its special importance in the history of the culture and modern schools of Kermanshah, due to the lack of historical and statistical evidence, destruction of documents and information, lack of statistical questionaires, and poor local historiographical thoughts, historical documents were either destroyed in the storm of historical events or they are too little to present an exact judgment on its quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modern schools
  • Kermanshah
  • Mohtashamieh school
  • Eslamieh school
  • Elmieh Eslamieh school
اوبن، اوژن (1362). ایران امروز. ترجمه علی‌اصغر سعیدی. تهران: زوار.
بلوکباشی، علی (1385). چالش‌های اجتماعی و فرهنگی در بنیان‌گیری آموزش نوین، حافظ. شماره 32.
رینگر، ام. مونیکا (1379). مدارس نوین در یران قرن نوزدهم. ایران نامه. سال 18. شماره 70.
رینگر، ام. مونیکا (1381). آموزش دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار. ترجمه مهدی حقیقت‌خواه. تهران: ققنوس.
سازمان اسناد ملی ایران: برگه‌های احصائیه مدارس ایران. کرمانشاه (1332ق): سند شماره29726841.
سلطانی، عبدالحسین‌خان (1305). سالنامه معارف کرمانشاهان. کرمانشاه: مطبعه سعادت.
سلطانی، محمدعلی (1378). احزاب سیاسی و انجمن‌های سری در کرمانشاه. تهران: سها.
سنجابی، علی‌اکبرخان سردارمقتدر (1380). ایل سنجابی و مجاهدت ملی ایران. تحریر و تحشیه کریم سنجابی. تهران: شیرازه.
فریدالملک همدانی (1353). خاطرات فرید. گردآوری مسعود فرید. تهران: زوار.
علوی‌کیا، محمدعلی؛ رستمی گوران، محسن (1384). تاریخ آموزش و پرورش نوین کرمانشاه. (1278-1332ش). کرمانشاه: طاق‌بستان.
غیرت کرمانشاهی، عبدالکریم (1338). کلیات آثار سید عبدالکریم غیرت. به‌کوشش محمدسعید غیرت. تهران: چاپخانه فردوسی.
کرمانشاهی، احمد آقا (1373). مرات الاحوال جهان نما. قم: انتشارات انصاریان.
کیوان سمیعی، غلامرضا (1363). زندگانی سردار کابلی. تهران: زوار.
گروته، رنه (1369). سفرنامه گروته. ترجمه جلیلوند. تهران: مرکز.
لاهوتی، ابوالقاسم (1358). کلیات اشعار لاهوتی. تهران: امیرکبیر.
معتمدی، فرج‌الله؛ ساری اصلان، امان‌الله (1385). نهضت مشروطیت در کرمانشاه وکنگاور. به‌کوشش محمدعلی سلطانی. تهران: سها.
ناطق، هما (1381). کارنامه فرهنگی فرنگ. تهران: البرز.
هندسی، ایرج (1384). مصاحبه.