با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی تاریخ

نوع مقاله : pajoheshi

نویسنده

کارشناس ارشد تاریخ

چکیده

بررسی تاریخچه مدارس نوین کرمانشاه را میتوان مقدمه ای بر سیر تحولات فرهنگ نوین و موسسات جدید تمدنی و مدخلی بر تاریخ تحولات فرهنگی غرب کشور دانست. تاسیس مدارس نوین کرماتنشاه در عصر مظفرالدین شاه موضوع بررسی این مقاله است. این پژوهش با تکیه بر کتب و مدارک موجود در تاریخ فرهنگی منطقه غرب ایران با رویکردی توصیفی چگونگی تاسیس نخستین واحدهای آموزشی به سبک نوین در کرمانشاه را بررسی قرار میکند و میکوشد موانع ساختاری در تحکیم نهادهای نوین آموزشی را نشان دهد

کلیدواژه‌ها

اوبن، اوژن (1362). ایران امروز. ترجمه علی‌اصغر سعیدی. تهران: زوار.
بلوکباشی، علی (1385). چالش‌های اجتماعی و فرهنگی در بنیان‌گیری آموزش نوین، حافظ. شماره 32.
رینگر، ام. مونیکا (1379). مدارس نوین در یران قرن نوزدهم. ایران نامه. سال 18. شماره 70.
رینگر، ام. مونیکا (1381). آموزش دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار. ترجمه مهدی حقیقت‌خواه. تهران: ققنوس.
سازمان اسناد ملی ایران: برگه‌های احصائیه مدارس ایران. کرمانشاه (1332ق): سند شماره29726841.
سلطانی، عبدالحسین‌خان (1305). سالنامه معارف کرمانشاهان. کرمانشاه: مطبعه سعادت.
سلطانی، محمدعلی (1378). احزاب سیاسی و انجمن‌های سری در کرمانشاه. تهران: سها.
سنجابی، علی‌اکبرخان سردارمقتدر (1380). ایل سنجابی و مجاهدت ملی ایران. تحریر و تحشیه کریم سنجابی. تهران: شیرازه.
فریدالملک همدانی (1353). خاطرات فرید. گردآوری مسعود فرید. تهران: زوار.
علوی‌کیا، محمدعلی؛ رستمی گوران، محسن (1384). تاریخ آموزش و پرورش نوین کرمانشاه. (1278-1332ش). کرمانشاه: طاق‌بستان.
غیرت کرمانشاهی، عبدالکریم (1338). کلیات آثار سید عبدالکریم غیرت. به‌کوشش محمدسعید غیرت. تهران: چاپخانه فردوسی.
کرمانشاهی، احمد آقا (1373). مرات الاحوال جهان نما. قم: انتشارات انصاریان.
کیوان سمیعی، غلامرضا (1363). زندگانی سردار کابلی. تهران: زوار.
گروته، رنه (1369). سفرنامه گروته. ترجمه جلیلوند. تهران: مرکز.
لاهوتی، ابوالقاسم (1358). کلیات اشعار لاهوتی. تهران: امیرکبیر.
معتمدی، فرج‌الله؛ ساری اصلان، امان‌الله (1385). نهضت مشروطیت در کرمانشاه وکنگاور. به‌کوشش محمدعلی سلطانی. تهران: سها.
ناطق، هما (1381). کارنامه فرهنگی فرنگ. تهران: البرز.
هندسی، ایرج (1384). مصاحبه.