In collaboration with Payame Noor University and Iranian Society of History

Document Type : pajoheshi

Authors

1 Asistant Professor of History Departman,Sistan and Balouchestan University

2 Ms of Iran Pre-Islamic History

Abstract

Hafez’s poem is usually considered as a gnostic poem, but this approach neglects the historical situation.  Opposite to gnostic poet, Hafez’s poems represent remarkable historical and social events in Shiraz. Encounter with other cultures and its combination with Old Iranian beliefs caused to emerge many various thinking elements in late Sasanian era. One of those issues that continues during Islamic era is political thinking of ancient of Iran which is named Iranshahr’s thought. R.G. Collingwood is one of the philosophers who believes that all of history is history of thinking. According to his view, language is rooted in historical elements and it can be also said that literal texts link to historical situation of author.
This paper aims to analyze Hafez’s thinking about according to history of thinking in Iran and based on Collingwood’s method. Also, It indicates the important aspects of Iranshahr’s thought in Hafez’s poem which is about  historical  events in Shiraz.

Keywords

ابن‌بطوطه (1376). سفرنامه. ترجمة محمدعلی موحد. چاپ ششم. تهران: آگاه.
ابن‌خلدون (1362).مقدمه. ترجمة محمد پروین‌گنابادی. چاپ چهارم. تهران: علمی و فرهنگی.
آدامووا، ا.ت و ل.ت گیوزالیان (1386). نگاره‌های شاهنامه. ترجمة زهره فیضی. چاپ دوم. تهران: فرهنگستان هنر.
استنفورد، مایکل (1392). «مدخلی بر فلسفة تاریخ، گذشته، حال، آینده». ترجمة حسینعلی نوذری. گردآورنده: حسینعلی نوذری. فلسفه تاریخ، روش‌شناسی و تاریخ­نگاری. چاپ سوم، تهران: طرح نو. ص 69-108.
آشوری، داریوش (1379). عرفان و رندی در شعر حافظ. چاپ هشتم. تهران: مرکز.
آموزگار، ژاله (1390). زبان، فرهنگ و اسطوره. چاپ سوم. تهران: معین.
جامی، عبدالرحمن (1370). نفحات‌الانس من حضرات‌القدس. به کوشش محمود عابدی. چاپ دوم. تهران: اطلاعات.
حافظ،(1378). دیوان. نسخة محمد قزوینی و قاسم غنی. چاپ دوم. تهران: مقدس.
حصوری، علی (1390). حافظ از نگاهی دیگر. چاپ دوم. تهران: چشمه.
خرمشاهی، بهاالدین (1380). حافظ‌نامه. جلد اول. تهران: سروش.
«خسرو قبادان و ریدگی» (1390). متن­های پهلوی، گردآوردة جاماسب جی­دستور منوچهر جی جاماسب آسانا. پژوهش سعید عریان. تهران: علمی.
دولتشاه سمرقندی، ع(1338). تذکرةالشعراء. به کوشش محمد رمضانی. تهران: خاور.
زرکوب شیرازی، ا (1350).  شیرازنامه. به کوشش اسماعیل واعظ جوادی. تهران.
زرین‌کوب، عبدالحسین،(1354).  از کوچه رندان. تهران: امیرکبیر.
سالار بهزادی، عبدالرضا (1391). پیشگفتار اصول تاریخ اثر کالینگوود. چاپ دوم. تهران: نشر نی
سمرقندی، ع (1353).  مطلع سعدین و مجمع بحرین.  به کوشش عبدالحسین نوایی. تهران: طهوری.
سهروردی، شیخ شهاب‌الدّین (1388).هشت رسالة  سهروردی. کرج: نجم کبری.
طباطبایی، جواد (1390). خواجه نظام‌الملک طوسی (گفتار در تداوم فرهنگی). تهران: نگاه معاصر.
طباطبایی، جواد (1387). زوال اندیشة سیاسی در ایران. چاپ هشتم. تهران: کویر.
عبید زاکانی (1393). کلیات. تصحیح، تحقیق، شرح و ترجمة حکایات عربی از پرویز اتابکی. چاپ ششم. تهران: زوار.
غنی، قاسم (1386).  تاریخ تصوف در اسلام و تطورات و تحولات مختلفة آن از صدر اسلام تا عصر حافظ. تهران: هرمس.
غنی، قاسم (1389). تاریخ عصر حافظ. چاپ یازدهم. تهران: زوار.
فردوسی،(1381).  شاهنامه. براساس نسخه چاپ مسکو. چاپ دوم. تهران: پیمان.
کارنامة ­اردشیر بابکان (1385). از متن پهلوی قاسم هاشمی‌نژاد. چاپ سوم. تهران: مرکز.
کالینگوود، آر.جی (1391).  اصول تاریخ و نوشتارهای دیگر در فلسفة تاریخ. ترجمة عبدالرضا سالار بهزادی. چاپ دوم. تهران: نشر نی.
کناوت، ولفگانگ (1355).  آرمان شهریاری ایران باستان. از گزنفون تا فردوسی. ترجمة سیف‌الدین نجم آبادی. تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
محمدی ملایری، محمد (1394).  فرهنگ ایرانی پیش از اسلام  و آثار آن در تمدن اسلامی و ادبیات عربی. چاپ ششم. تهران: توس.
مسعودی،(1365). التنبیه والاشراف. ترجمة ابوالقاسم پاینده. چاپ دوم. تهران: علمی و فرهنگی.
مسکوب، شاهرخ (1389).  در کوی دوست. چاپ سوم. تهران: خوارزمی.
مسکوب، شاهرخ (1394).  ارمغان مور. چاپ سوم. تهران: نشر نی.
معین، محمد (1326). مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی. تهران: دانشگاه تهران.
 منصورنژاد، محمد (1392). «ماهیت اندیشة سیاسی رند شیراز، حافظ». مجله علوم سیاسی. سال شانزدهم. شماره 61. ص 69-90.
نامة تنسر (1354). به تصحیح مجتبی مینوی. چاپ دوم. تهران: خوارزمی.
 
Arbeny, A.j, (1960). shiras, Persian city of saints and poets. Noman: university of oklahom press.
Collingwood,r.j. (1946). the idea of history. revised edition(e.d)w.j.vander dussen, oxford university press
Strauss, L. (1952). On Collingwood's philosophy of historyThe Review of Metaphysics, 559-586.