In collaboration with Payame Noor University and Iranian Society of History

Document Type : pajoheshi

Authors

1 PNU

2 Associate Professor of History, Payame Noor University, Iran, Tehran

3 Associate Professor, Department of History, Payame Noor University

Abstract

The development and prosperity of Guilan education during Pahlavi era was deeply connected with the educational structure and historical destiny of Shahpour School in Rasht.Therefore, the study of the historical situation of Guilan education requires knowledge of the prevailing conditions of this school, as an educational paradigm for other schools in Guilan. The establishment of this school is one of the obvious manifestations of modern education in this region. Investigating the different angles of Shahpour School in terms of physical space and the structure and regulations governing its educational system shows that the founders and administrators of this school always tried to maintain the necessary standards. Secondly, the above situation guide and direct to the development of quantitative and qualitative education in Rasht and Guilan in general. The authors of the article, while examining the factors affecting the prosperity of Shahpour School, seek to find an answer based on abstract and physical factors to the following fundamental question. How and to what extent did the Guilan Education, and especially the city of culture and literature of Rasht, benefit from the educational traditions of this school, which has nurtured many elders and elites? The findings of this study, which has been done using descriptive documents and historical sources in a descriptive and statistical analysis, reveal the position and effectiveness of Shahpour School in Guilan education.

Keywords

منابع
- ابوالقاسمی، محمدتقی. (1369). نهضت جنگل و اوضاع فرهنگی اجتماعی گیلان. رشت: نشر گیلان.
- اقبال آشتیانی، عباس. (1355). میرزا تقی خان امیر کبیر. تهران: انتشارات طوسی.
- آدمیت، فریدون. (1355). امیرکبیر و ایران. تهران: انتشارات خوارزمی.
- آقازاده، احمد. (1382). تاریخ آموزش و پرورش در ایران. تهران: انتشارات ارسباران.
- آمارنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان 1350 الی 1370.
- آصف،فضل الله(1388) مدرسه شاهپوررشت، ماهنامه دادگر،نشریه تحلیلی پژوهشی،ش6و7ص40
-بیات عزیزالله،(1367)کلیات جقرافیای طبیعی وتاریخی ایران،تهران:انتشارات امیرکبیر
- پندی، کیوان. (1384). سرزمین و مردم فومنات. رشت: انتشارات حق‌شناس.
-پندی،کیوان(1394)گیلان درآیینه زمان ،سیری درتاریخ گیلان وگیلان شهرها،رشت:انتشارات طاعتی
- حسنی، ملک. (1388). تاریخ آموزش و پرورش در ایران. تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی.
-حسین زاده، بهمن(1388)به متاسبت نودسالگی دبیرستان شاهپور.ماهنامه دادگر.نشریه تحلیلی پژوهشی،ش10و11ص33
- حسینی، ثابت. (1376). راهنمایی تحصیلی حرفه‌ای. تهران: انتشارات محتشم.
- خاطرات  محمد باقر نوبخت(1392)، دانش آموخته مدرسه شاهپوررشت و معاون رئیس‌جمهور.
- خمامی‌زاده، جعفر. (1384). تاریخچه آموزش و پرورش گیلان. تهران: انتشارات سنا.
- درانی، کمال. (1393). تاریخ آموزش و پرورش ایران. تهران: انتشارات سمت.
- دهخدا، علی‌اکبر. (1377). لغت‌نامه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- خسروشاهی، حبیب صبوری. (1389). آموزش وپرورش در عصر جهانی شدن، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، مرکز برسی های استراتژیک.
- روح‌الامین، فاطمه. (1384). آموزش و پرورش، کرمان درآینه تاریخ. جلد اول. کرمان: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
- روزنامه‌ی ابرار، (1388مهر15)، شماره 5992.
- روشنی‌زعفران‌لو، قدرت‌الله. (1354). امیر کبیر و دارالفنون. تهران: دانشگاه تهران.
- ستاد اجرایی تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش، طرح کلیات نظام آموزش و پرورش خرداد (1367).
-سالنامه های دبیرستان شاهپوررشت .قم:کتابخانه ایت الله العظمی بروجردی.واقف:محمد رمضانی
-سازمان اسناد و کتابخا نه ملی ایران ( ساکما ) (1310)
درخواست کتبی رئیس وقت معارف گیلان از وزارت معارف ،شناسه سند: 29889/297
_ سازمان اسناد و کتابخا نه ملی ایران (ساکما) (1322) گزارش کتبی ومحرمانه به احمد قوام (نخست وزیر) شناسه سند :39933/310
_سازمان اسناد و کتابخا نه ملی ایران ( ساکما) (1332)
جشن روز معلم ،شناسه سند: 24241/297
_سازمان اسناد و کتابخا نه ملی ایران (ساکما) (1313)
درخواست کتبی رئیس وقت معارف و اوقاف گیلان از وزارت معارف ،شناسه سند : 26096/297
 
- شکوهی، غلامحسین. (1389). مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
 -شمیسا ،سیروس(1388)دانشگاه شاهپور.ماهنامه دادگر.نشریه تحلیلی پژوهشی،ش10و11،ص33
- صافی، احمد. (1385). سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران. تهران: انتشارات سمت.
-صدیق،عیسی(1362) تاریخ فرهنگ درایران،تهران:انتشارات دانشگاه تهران
- عبدالفتاح، فومنی. (1314). تاریخ گیلان. انتشارات دبیرستان شاهپور. انجمن سالنامه.
- اصلاح. ابراهیم(1374).  کتاب گیلان. تهران: انتشارات گروه پژوهشگران ایران.
- علی‌صوفی، علی‌رضا. دهنوی.نظام علی(1389). مدرسه‌ اتفاق ایرانیان در تفلیس. نشریه‌ی مطالعات تاریخ فرهنگی، پژوهش‌نامه‌ی انجمن ایرانی تاریخ، ش 5، 172.
- قاسمی پویا، اقبال. (1369). پیدایش و گسترش مدارس جدید در دوره قاجار، نورالله کسایی. پایان نامه دکتری فلسفه تعلیم و تربیت. دانشگاه تهران. دانشکده علوم تربیتی.
-و.ف کانل. (1368 )تاریخ آموزش وپرورش قرن بیستم. ترجمه حسن افشار. تهران: نشر مرکز.
- مرجانی، بهناز. (1370). عوامل موثر در ایجاد مدارس فنی و حرفه‌ای در ایران از دارالفنون  تا به امروز. رساله کارشناسی ارشد علوم تربیتی.
-مکتوب مدرسه شاهپور رشت(1396)اذاره کل آموزش وپرورش گیلان.مدیریت آموزش وپرورش ناحیه 2رشت
-بایگانی کتابخانه مدرسه شاهپوررشت
- مروجی، سیدابراهیم. (1387). پیشگامان فرهنگ گیلان از 1325 تا امروز. رشت: نشر فرهنگ ایلیا.
-میرزانژاد، موحد. هادی(1399). یادواره سالنامه‌های دبیرستان شاهپور. (httt:;//moroor.org)
- مینویی، مجتبی. (1332). اولین کاروان معرفت. مجلة نیما، س 6، ش5.،ص183
-مرکز نگهداری اسناد ملی ایران،کتابخانه ملی
-مصاحبه نگارنده بارمضانعلی وقوعی(1400 ،فروردین) دانش آموخته عصر پهلوی مدرسه شاهپور رشت، مدیرانجمن نجوم گیلان
- هودشتیان، عطا. (1381). مدرنیته، جهانی شدن و ایران. تهران: انتشارات چاپخش.
- یوسفدهی، هومن. (1398). تحلیل سالنامه‌های دبیرستان شاهپور رشت. رشت: انتشارات ایلیا
.- سخنگوی دولت در مدرسه‌ی شهید بهشتی (https://www.esriren.com).
- قدیمی‌ترین مدرسه‌ی گیلان را بهتر بشناشیم ) https://guilanian.ir)  
- مبدا  آموزش گیلان (https://www.irna.ir/new)
- دبیرستان شهید بهشتی مدرسه‌ی ماندگار ایران (www.ghatreh.com/news)
De saint, Arroman,r., les missions franchises, 1894.
Szyliowicz, joseph, education and modernization in the Middle East, Cornell uni. press 1971.
 
م