In collaboration with Payame Noor University and Iranian Society of History

Document Type : pajoheshi

Authors

1 Department of History, Faculty of Humanities, Lorestan University of Iran

2 Expert of Qom Holy Threshold Documentation Center

3 Lorestan University

Abstract

One of the oldest administrative-religious organizations in Iran is the organization created under the shrine of Hazrat Masoumeh (s), which was developed during the Qajar and Pahlavi periods in terms of administrative organization. This article seeks to answer the question with a descriptive-analytical method that in the field of administrative organization of servants in the Qajar and Pahlavi period, how the holy threshold of manpower absorbed and organized? How were you financed? How were the salaries and benefits of the servants paid? Method / approach; This research has been prepared by using library and documentary sources and by descriptive-analytical method. Findings and results; The results show that during the Qajar period, the administration of the Holy Threshold was managed by Sadat Hosseini and Razavi, with government decrees called hereditary servants, and other than their heirs, no one else was allowed to work on the Holy Threshold. Studies also show that the Constitutional Revolution and the dictatorial administrative reforms of the Pahlavi period had a significant impact on the organization of Astana, so that with the promulgation of the administrative regulations, the uniform law and the cleric's license by the Ministry of Education, the Astana administration changed the payment of salaries and salaries.

Keywords

اسناد مرکز اسناد مقدس فاطمی با سرواژه ماامف  ۲۳۱۳۱/۱۱، ۲۳۲۷۲/۱۱، ۲۳۵۹۶/۱۱،۲۰۸۷۰/۱
ابطحی اصفهانی، سید محمدعلی (۱۳۴۸). تهذیب المقال فی‌تنقیح الرجال. بی‌جا.
اشرف، احمد (1368). لقب و عنوان، در زمینه ایران‌شناسی. به کوشش چنگیز پهلوان. تهران: به‌نگار.
افضل­الملک، غلامحسین خان (۱۳۸۴). سفرنامه. قم: زائر.
برقعی، علی‌اکبر (۱۳۱۷). راهنمای قم. قم: مهر استوار.
جمراسی، احمد (1399). «سیر عمارت فتحعلی شاهی شهر قم در اسناد». تهران، نشریه علمی دانشجویان باستان شناسی دانشگاه تهران (باستان پژوه)،سال نوزدهم و بیستم، شماره 6.  7( پیاپی 24 و 25) ص22-27..
حسن آبادی،ابوالفضل، القاب و عناوین در آستان قدس رضوی  ،Dev.razavi.ir، 14/09/1392.
رضایی، حمید (۱۳۸۴ الف)، تاریخ متولیان آستانه مقدسه قم، قم، زائر.
رضایی، حمید (1384ب)، تاریخ نقبای قم، قم،  زائر
 
روزنامه اطلاعات، 7970، 18/09/1331، ص 8.
روستایی، محسن؛ حسین احمدی رهبریان، (۱۳۹۷)، کتابچه اعداد نفوس اهالی دارالایمان قم (سرشماری جمعیت عهد ناصرالدین‌شاه در سال ۱۲۸۵ هجری)، قم، نورمطاف.
 روستایی، محسن؛ احمدی رهبریان، حسین (۱۳۹۶)، کتابچه سیاقیه جمع و خرج آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س)، قم، زائر.
 شروین، محمود( 1374)، دولت مستعجل، تهران، علمی.
طالبی‌نژاد، زهرا، مصاحبه، ۱/۲/۱۳۸۰، منزل شخصی محله شاد قلی خان قم.
عاقل شعار، باقر، مصاحبه، مورخه ۱۰/۱۱/۱۳۹۶، شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه (س).
قاجار، کیکاووس میرزا (۱۳۹۹)، سفرنامه مکه، به کوشش رسول جعفریان، تهران، علم.
قاضی ها، فاطمه (۱۳۸۱) سفرنامه‌های ناصرالدین‌شاه به قم (سفر ششم)، تهران، سازمان اسناد ملّی ایران.
تقدیری، سعید (بهار ۱۳۹۱)، اسنادی از رویدادهای آستانه مقدسه قم، مجله بهارستان، کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، شماره ۵، ص 61- 78.
قزوینی­رازی، نصیرالدین عبدالرشید عبدالجلیل(۱۳۵۸) النقض (بعض النواصب فی نقض بعض فضایح الروافض)، تهران، سلسله.
 قمی، حسن بن محمد بن حسن (۱۳۸۴)، تاریخ قم، قم، زائر.
مدرسی طباطبایی، سید حسین، (1355) تربت پاکان قم، ج۱، تهران، انجمن آثار ملی.
منظور الاجداء، سید محمدحسین (۱۳۸۰)، سیاست و لباس (گزیده اسناد متحدالشکل شدن البسه ۱۳۰۷-۱۳۱۸) سازمان اسناد ملی ایران.
 ناظم الاسلام کرمانی، محمّد (1362)، تاریخ بیداری ایرانیان، به کوشش علی اکبر سعیدی سیرجانی، تهران، آگاه و نوین.
امین نژاد نجفیان، محمد؛ مهدی عباس‌آباد، محمدرضا (۱۳۸۹)، منصب ناظر بیوتات در دوره صفویه( از شاه عباس اوّل تا سقوط صفویه)، پژوهش‌های تاریخی، سال دوم شماره ۲(پیاپی شماره ۶)، ۱۳۸۹، صفحه ۱۳۴-۱۱۵.
نفیسی، سعید (1383)، تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران، تهران، اهورا.