In collaboration with Payame Noor University and Iranian Society of History

Document Type : pajoheshi

Authors

.

Abstract

The origin of the Naghshbandiyeh was Transoxiana and Khorasan and from these centers found its way into other regions, including Kurdistan province which this important measure was taken by Mawlana Khaled Shahrzouri. Why and how the Ouraman sheikhs (sufi authorities)  influenced among the public and their role in the political developments of the 20th century AD. is the focus of the present study. The sheikhs and dignitaries of the sufi sects in Kurdistan, particularly Naghshbandiyeh, due to the people’s support as well as through removing the local rules power were in line with increasing their political social influence in various fields. The political influence of the Ouraman sheikhs during the Qajar period, especially during and after the Constitutional Revolution was increased. With the outbreak of World War I, they issued order for jihad against the Russians and the United Kingdom, and they were encouraged to fight against the two aforesaid governments by the recruiting of disciples and followers. Generally speaking, the political activity of the Naghshbandi sect, particularly the Ouraman sheikhs reached its zenith during the Qajar era.
 

Keywords

آرشیو اسناد وزارت خارجه. کارتن 66 . پرونده 26-61 .##آدامز شمدت، دانا (بی‌تا). سفری به سوی مردان شجاع در کردستان. ترجمة محمد مجدی. سقز و بانه: محمدی و جوانبخت.##ابریشمی، عبدالله (1385). هویت تاریخی و مشکلات کنونی مردم کرد. تهران: آنا.##ادموندز، سیسیل‌جی (1367). کردها، ترک‌ها، عرب‌ها. ترجمة ابراهیم یونسی. تهران: روزبهان.##اولسن، رابرت (1377). قیام شیخ سعید پیران (کردستان - 1925). ترجمة ابراهیم یونسی. تهران: نگاه.##بدل، سعید (1360). تاریخچة جنبش‌های ملی کرد (از قرن 19 تا پایان جنگ جهانی دوم). بی‌جا: بی‌نا.##تابانی، حبیب‌الله (1380). وحدت قومی‌ کرد و ماد منشأ، نژاد و تاریخ تمدن کردستان. تهران: گستره.##تیمورزاده، مصطفی (1380). وحشت در سقز: نگاهی به تحولات کردستان در فاصلة جنگ اول جهانی تا اعادة اقتدار دولت مرکزی. به کوشش شهباز محسنی. تهران: پژوهش شیرازه.##حسینی نقشبندی، عبدالرحمن (1380). سادات نقشبندی و جنبش‌های ملی کرد در گذر تاریخ. ترجمة محمد بانه‌ای. ارومیه: مؤسسة انتشاراتی حسینی.##حیرت سجادی، عبدالحمید (1381). ایلات و عشایر کردستان، سنندج و تهران: دانشگاه کردستان و نشر باغ نو.##خوانچه سپهرالدین، ابوبکر (1368). زندگی‌نامه عارف ربانی حضرت شیخ یوسف ملقب به شمس‌الدین برهانی. بی‌جا: مرکز نشر فرهنگ و ادبیات کردی و انتشارات صلاح‌الدین ایوبی.##روحانی، کمال (1385). تاریخ جامع تصوف کردستان. پیرانشهر: سامرند.##روسته­م، ئه یوب (2004). هه­ورامان، به­رگی یه­که­م. بی‌جا: بی‌نا.##ره‌شید به­همه­نی، هادی (2001). په­یامی هه­ورامان. بی‌جا: بی‌نا.##زارعی مهرورز، عباس (1389). «بررسی تأثیرات سیاسی اجتماعی طریقت‌های کردستان در آغاز سدة بیستم». تحقیقات تاریخ اجتماعی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. س 1. ش 1.##زارعی، محمدابراهیم (1381). سیمای فرهنگی کردستان. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور. ادارة کل آموزش. انتشارات و تولیدات فرهنگی.##سلطانی، محمدعلی (1374). جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان. با مقدمة عبدالحسین نوایی. جلد 9. تهران: سها.##سلطانی هورامی، مظفر بهمن (1386). تاریخ هورامان. به تصحیح نادر کریمیان سردشتی. چاپ اول. تهران: احسان.##شیخ سه­لاحه­دین شیخ سلیمان به­رزنجی بیلاف، عبدالرحمن (2002). ته­ریقه­تی نه­قشبه­ندی  بنه­ما و ئامانجه­کان. به رگی دوهه­م، هه­ولیر، موکریانی. ##ضیایی، رئوف (1367). یادداشت‌هایی از کردستان. به کوشش عمر فاروقی. ارومیه: مرکز نشر فرهنگ و ادبیات کردی.##طبیبی، حشمت‌الله (1374). جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی: تهران: دانشگاه تهران.##عه­بدوللا، نه­جاتی (2004). شیخ عوبه یدوللای نه هری له به­لگه­نامه کانی فر­ه نسییدا (1879-1882). سلیمانی. مه­کته­بی بیر و هوشیاری (ی. ن. ک).##عه­لی ره سول، جه­عفه­ر (2008). سوفیزم و کاریگه­ری له بزوتنه­وه­ی رزگاریخوازی نه­ته­ وه­یی گه­لی کورددا. سلیمانی. مه­لبه­ندی کوردولوجی.##غریب معاذی‌نژاد، محمد؛ احمدی، کیهان (1382).  جغرافیای اورامان. تهران: احسان.##فاروقی، عمر (1362). نگاهی به تاریخ فرهنگ کردستان. تهران: شرق.##ــــــــــ (1382). کردستان در مسیر تاریخ به روایت اسناد. تهران: آنا.##کریمیان سردشتی، نادر (1381). تذکرة عرفای کردستان. تهران: نگاه سبز.##کلهر، محمد (1385). «مشروطه و بحران سیاسی کردستان». زمانه. س 5 . ش 101–103.##کندال و دیگران (1370). کردها. ترجمة ابراهیم یونسی. تهران: روزبهان.##گزیده‌ای اسنادی از وقایع مشروطیت در کردستان و کرمانشاه (1385). به کوشش رضا آذری شهرضایی. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.##لازاریف، م. س و دیگران (1386). تاریخ کردستان. مترجمین کامران امین آوه، منصور صدقی. تهران: فروغ.##محمدی، احد و عظیم زمانی (1392). «بنیادهای هویت سیاسی کردهای ایرانی». پژوهش‌های جغرافیای انسانی. دورة 45. ش 3.##مردوخ کردستانی ( 1379). تاریخ مردوخ. تهران: کارنگ.##مظهر احمد، کمال (1975م). تلخیص کتاب کردستان در سال‌های جنگ اول جهانی. بغداد: کوری زانیاری کورد. ##موفتی، شیخ موحسن (2001م). گه­وهه­ری حه­قیقه­ت. هه ولیر. زانکوی سه­لاحه­دین.##میمنت‌آبادی، فرهاد (1388). کردستان و مشروطه. سنندج: پرتو بیان.##نقشبندیه در آسیای غربی و مرکزی؛ تغییر و تداوم (1389). زیر نظر الیزابت اوزدالگا.  ترجمة فهیمه ابراهیمی. تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.##نیکیتین، واسیلی (1377). کرد و کردستان: بررسی از نظر جامعه شناسی و تاریخی. ترجمة محمد قاضی. چاپ سوم. تهران: درایت.##وان برویین سن، مارتین (1378). جامعه‌شناسی مردم کرد (آقا، شیخ و دولت). ترجمة ابراهیم یونسی. تهران: پانیذ.##