@article { author = {Bazrgar, mehdi and vakili, hadi}, title = {A Macro Epistemological Study over "Mr. Shahid" Narration in Spreading the Pattern of the Islamic Revolution in Kashmar}, journal = {Research Journal of Iran Local Histories}, volume = {10}, number = {شماره اول - پیاپی 19- پاییز و زمستان 1400}, pages = {233-246}, year = {2022}, publisher = {Payam-e- Noor University}, issn = {2345-2390}, eissn = {2538-5321}, doi = {10.30473/lhst.2022.8719}, abstract = {From the very first days of Ayatollah Seyyed Hassan Modarres assassination, reactions to it began. During the first Pahlavi era, the government objected to placing any sign that would identify his grave. These oppositions were questionable. The result of this news boycott was the transmission of "Mr. Shahid" narration among Kashmar people. Factors strengthened several narrations of "Mr. Shahid" from the beginning to the arrival of Ayatollah Ali Meshkini (1300-1386 AH). The narration published by Ayatollah Modarres became more powerful among kashmar people after his assassination. The time of Ayatollah Meshkini's exile led to discovery of Ayatollah Modarres political personality; which caused the expansion of the narrative of "Mr. Shahid". Gradually, new dimensions of the personality of Ayatollah Modarres were introduced. Our understanding of the question of why and how the shrine of Modarres became the focal point of the numerous protesters is that "Mr. Shahid`s" narrative during the years 1316 to 1357 AH was so influential that he could play a historical role in the ongoing developments in the years close to the Islamic Revolution in Kashmar. Ali Modarresi in the book Modarres Mard-e Rozgaran has a brief reference to Ayatollah Modarres among the people of Kashmar as "Mr. Shahid", but in this particular issue no scientific research has been done. In this descriptive and analytical study, which its data are based on archival, library and oral history, An attempt is made to address the impact of the narration of "Mr. Shahid" in advancing the Islamic Revolution model in Kashmar.}, keywords = {Ayatollah Modarres,Mr. Shahid,Kashmar,Islamic Revolution}, title_fa = {شناخت شناسی کلان روایت "آقای شهید" در گسترش الگوی انقلاب اسلامی در کاشمر}, abstract_fa = {از همان نخستین روزهای قتل آیت الله سید حسن مدرس واکنش‌ها به این قتل آغاز شد. . در دوران پهلوی اول؛ حکومت با گذاشتن هر گونه نشانه ای که باعث شناسایی قبر وی شود مخالفت نمود. این مخالفت­ها سؤال برانگیز بود. نتیجه این بایکوت خبری نقل و انتشار روایت "آقای شهید" میان مردم کاشمر بود. مقوماتی چند روایت "آقای شهید" را از آغازش تا ورود آیت الله علی مشکینی (1386-1300) تحکیم بخشید. روایت انتشار یافته از آیت الله مدرس پس از قتلش روز به روز قوت بیشتری در بین مردم کاشمر یافت. در دوران تبعید آیت الله علی مشکینی، انکشافی از شخصیت سیاسی آیت الله مدرس شد؛ که باعث وسعت یافتن کلان روایت "آقای شهید" گشت. به تدریج ابعاد جدیدی از شخصیت مدرس شناسانده شد. دریافت ما از سؤال چرایی و چگونگی تبدیل مرقد مدرس به نقطه کانونی معترضان متکثر این یافته است که؛ روایت "آقای شهید" در طی سال‌های 1316 ه.ش تا 1357ه.ش آنقدر اثر گذار شده بود تا بتواند بر تحولات در حال جریان سال‌های نزدیک به انقلاب اسلامی در کاشمر به ایفای نقش تاریخی بپردازد. علی مدرسی در کتاب مدرس مرد روزگاران اشاره کوتاه به اطلاق عنوان "آقای شهید" از زبان باشندگان کاشمر به مدرس دارد، اما در این موضوع خاص هیچ پژوهش علمی صورت نگرفته است. تلاش می‌گردد در این پژوهش توصیفی و تحلیلی که داده‌های آن مبتنی به روش آرشیوی، کتابخانه‌ای و تاریخ شفاهی است به ‌‌‌تأثیر روایت "آقای شهید "در پیشبرد الگوی انقلاب اسلامی در کاشمر پرداخته شود.}, keywords_fa = {آیت‌الله مدرس,آقای شهید,کاشمر,انقلاب اسلامی}, url = {https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_8719.html}, eprint = {https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_8719_382bf5ac8e0af0f39522c36b836dfee0.pdf} }