تاریخ های محلی ایران
یاسر کریمی گیلایه؛ حجت فلاح توتکار؛ باقر علی عادل فر؛ محسن بهرام نژاد
چکیده
قشر معلم و دانشآموز از مهمترین نیروهای اجتماعی برآمده از ساختار آموزشی نوین در کشور بودند که نسبت به کارکردهای نامتوازن سیاسی و اجتماعی حکومت پهلوی، موضع انتقادی اتخاذ نمودند. معلمان و دانشآموزان استان گیلان نیز به مانند همنوعان خود در دیگر استانهای کشور در پی دگرگونی در ساختار اجتماعی، بسط گفتمانهای چالشگر نظام سیاسی ...
بیشتر
قشر معلم و دانشآموز از مهمترین نیروهای اجتماعی برآمده از ساختار آموزشی نوین در کشور بودند که نسبت به کارکردهای نامتوازن سیاسی و اجتماعی حکومت پهلوی، موضع انتقادی اتخاذ نمودند. معلمان و دانشآموزان استان گیلان نیز به مانند همنوعان خود در دیگر استانهای کشور در پی دگرگونی در ساختار اجتماعی، بسط گفتمانهای چالشگر نظام سیاسی و ظهور رهبری ساختارشکن به نام امام خمینی (ره)، شالودهی بروز نارضایتی و اعتراضات خیابانی را فراهم نمودند و با حضور مستمر در اعتراضات و راهپیماییها و توزیع و تکثیر اعلامیهها و کتب انقلابی دست به کنشگری فرهنگی و انقلابی زدند. این پژوهش میکوشد تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی و روش تاریخی و با تکیه بر منابع اسنادی و تاریخ شفاهی به این پرسش پاسخ دهد که معلمان و دانشآموزان شهرهای مختلف استان گیلان چه نقشی در شکلدهی و بسیج سیاسی نیروها در انقلاب اسلامی داشتند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که آنان از پیشگامان جریان آگاهیبخشی و انسجام سیاسی جهت انجام کنش انقلابی در بین اقشار مختلف جامعه بودند و با کنشهای رفتاری و بیانی خود زمینهی حضور تودههای انقلابی را در صحنهی انقلاب فراهم نمودند.