با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی تاریخ

نوع مقاله : pajoheshi

نویسنده

استادیار تاریخ ایران باستان، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

بررسی جغرافیای تاریخی شهرهایی که در دوره‌هایی از تاریخ، اهمیت سیاسی، نظامی، اقتصادی و مذهبی ویژه‌ای داشته‌اند، باعث می‌شود که تحلیل و تعلیل دقیق‌تری از رویدادهای آن دوران صورت گیرد. از جمله این شهرها بایستی به شهر مرزی دوین اشاره کرد که به لحاظ موقعیت جغرافیایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ گرچه قدمت این شهر به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد، اما رشد و گسترش آن به اواسط قرن چهارم میلادی باز می‌گردد. به‌صورتی‌که در همین زمان جایگزین پایتخت قبلی ارمنستان یعنی آرتاشات شد و پس از انقراض سلسه اشکانیان ارمنستان، به عنوان مرزبان نشین انتخاب گردید. در واقع این پژوهش در پی آن است تا به موقعیت جغرافیایی این شهر پرداخته و به چرایی اهمیت آن در دایره رقابت‌های ایران و بیزانس بپردازد. برای نیل به این هدف تلاش شده است از شیوه پژوهش‌های تاریخی (توصیفی ـ تحلیلی) و بر اساس شواهد موجود و نظریات پژوهشگران، استفاده شود. یافته‌های این پژوهش حاکی از این است که اهمیت سیاسی- نظامی، اقتصادی- تجاری و مذهبی این شهر، برخاسته از موقعیت ژئوپلیتکی آن بود؛ چنان‌که تصرف این شهر توسط ایران و بیزانس به منزله تسلط بر مناطق ‌بین‌النهرین و مناطق ساحلی دریای سیاه به شمار می‌رفت و از این مناطق می‌توانستند به راحتی مرکز حکومت یکدیگر را مورد تهدید قرار دهند. از لحاظ اقتصادی و مذهبی نیز به عنوان یکی از مراکزی بود که تبادلات تجاری دو کشور در آنجا صورت می‌گرفت و در مواقع خاص شوراهای دینی در آنجا تشکیل می‌شد.

کلیدواژه‌ها

آگاتانگغوس (1380). تاریخ ارمنیان. ترجمه گارون سارکسیان. تهران: نائیری.
ابن‌اثیر، ع‍زال‍دی‍ن‌ ع‍ل‍ی (1371). ت‍اری‍خ‌ ک‍ام‍ل‌ ب‍زرگ‌ اس‍لام‌ و ای‍ران. ترجمه عباس خلیلى. ابوالقاسم حالت. تهران: مؤسسه مطبوعات علمی.
ابن‌الفقیه همدانى، ابوبکر احمد بن محمد بن اسحاق (1349). ترجمه مختصرالبلدان (بخش مربوط به ایران)، ترجمه ح. مسعود. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ﺑﺎﻏﺪاﺳﺎرﻳﺎن، ادﻳﻚ (1380). تاریخ کلیسای ارمنی. تهران: [بی‌جا].
بلاذرى، أبو الحسن أحمد بن یحیى (1337). فتوح البلدان، ترجمه محمد توکل. تهران: نقره. ‏
بیوار، ا. د. ه (1383). «تاریخ سیاسی ایران در دوره اشکانیان». تاریخ ایران. گردآورنده احسان یار شاطر. ترجمه حسن انوشه. تهران: امیرکبیر.
پاوستوس بوزند (فوستوس) (1383). تاریخ ارمنیان. ترجمه گارون سارکسیان. تهران: نائیری.
پیگولوسکایا، نیناویکتوروونا (1372). اعراب، حدود مرزهای روم شرقی و ایران در سده‌های چهارم ـ ششم میلادی. ترجمه عنایت‌الله رضا. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
پیگولوسکایا، نیناویکتوروونا (1387). شهرهای ایران: در روزگار پارتیان و ساسانیان. ترجمه عنایت‌الله رضا. تهران: علمی و فرهنگی.
خداوردیان، ک.س و دیگران (1360). تاریخ ارمنستان. ترجمه ادیک باغداساریان (ا.گرمانیک). تهران: [بی‌نا].
دریایی، تورج (1383). شاهنشاهی ساسانی. ترجمه مرتضی ثاقب فر. تهران: ققنوس.
سارکسیان، ک. خ و دیگران (1360). تاریخ ارمنستان. ترجمه ا. گرمانیک. تهران: [بی نا].
شیپمان، کلاوس (1384). مبانی تاریخ ساسانیان. ترجمه کیکاوس جهانداری. تهران: فرزان روز.
طبری، محمدبن جریر (1375) تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: اساطیر.
فرای، ریچارد (1383). «تاریخ سیاسی ساسانیان». تاریخ ایران ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانی.  گردآورنده احسان یارشاطر. ترجمه حسن انوشه. چاپ چهارم. تهران: امیرکبیر. ص 217-276.
کریستین سن، آرتور (1375). ایران در زمان ساسانیان. ترجمه رشید یاسمی. چاپ نهم. تهران: دنیای کتاب.
لانگ، دیوید مارشال (1383). «ایران، ارمنستان و گرجستان». تاریخ ایران، گردآورنده احسان یارشاطر، ترجمه حسن انوشه، چاپ چهارم. تهران: امیرکبیر. صص 617-649.
مقدسى، أبوعبدالله محمد بن أحمد (1361). أحسن التقاسیم فى معرفة الأقالیم. ترجمه علینقى منزوى. تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
موسی خورنی (1380). تاریخ ارمنیان، ترجمه و حواشی ادیک باغداساریان (ا.گرمانیک). تهران: [بی نا].
میرحیدر، دره (1380). مبانی جغرافیای سیاسی. چاپ نهم. تهران: سمت.
ورستاندیک، آندره (1386). تاریخ امپراتوری اشکانیان. ترجمه محمود بهفروزی. تهران: جامی.
ویدن گرن، گئو (1377). دین­های ایران. ترجمه منصور فرهنگ. تهران: آگاهان ایده.
وینتر، انگلبرت؛ دیگناس، بئاته (1386). روم و ایران (دو قدرت جهانی در کشاکش و همزیستی). ترجمه کیکاوس جهانداری. تهران: فرزان روز.