دانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923Supporting the Lower class in Iran Ilkhanid Period: A Sample of the Rab'-e Rashidi (Tabriz)حمایت از فرودستان در ایران روزگار ایلخانی؛ نمونه: ربع رشیدی (تبریز)1128609110.30473/lhst.2019.47332.2255FAشهرامیوسفی فراستاد گروه تاریخ، دانشگاه تهرانJournal Article20190603In the aftermath of the invasion and domination of the Mongols over Iran (7th century AH / 13<sup>th</sup> AD) and the emergence of widespread social crises of the lower class, it was necessary to adopt appropriate supportive policies to regulate their situation and reduce poverty, in order to ensure social stability and security. The issue of poverty and reconciliation of subordinate groups was considered in the opinions of medieval scholars, including Khajeh Nasir al-Din Tusi, and the results were drawn to the development of social protection programs by the private sector orgovernment to the extent that Khajeh Rashid al-Din Fazlollah Hamedani, established a support system for the descent in the Rab'-e Rashidii. <br />In the present study, based on the information of the Rab'-e Rashidii and historical sources, we intend to answer the question of what were the priorities and needs of the lower class groups financially at that time, what policies and solutions to meet the needs of those groups and has social protection been taken? The result of the review confirms that in the Rab'-e Rashidi, an effective support system was designed to identify the needs of subordinate groups, in order to achieve its sustainable stability and security in the community, and to gradually empower and eliminate the traditional social damage to those groups.با سلطه مغولان بر ایران (قرن 7ق/13م) و بروز بحرانهای فراگیر اجتماعی گروههای فقیر رو به فزونی نهاد و باید برای ساماندهی وضعیت آنان وکاهش فقر سیاستهای مناسب حمایتی اتخاذ میشد تا ثبات و امنیت اجتماعی تأمین گردد. موضوع فقر و توانمندسازی گروههای فرودست در آراء صاحب نظران سدههای میانه، از جمله خواجه نصیرالدّین طوسی، مورد توجه قرارداشت و نتایج آن در تدوین برنامههای معطوف به حمایت اجتماعی، توسط بخش خصوصی یا دولتمردان مورد توجه قرار میگرفت تا جایی که خواجه رشیدالدّین فضل الله همدانی، نظام حمایت از فرودستان در ربع رشیدی را برپا ساخت. در پژوهش حاضر، با تکیه بر اطلاعات وقف نامه ربع رشیدی و منابع تاریخی، قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که اولویتها و نیازهای گروههای فرودست در آن زمان کدامها بودند؟ چه سیاست و راهکارهایی برای رفع نیازهای آن گروهها و برقراری حمایت اجتماعی از آنان در پیش گرفته شد؟. برای بررسی موضوع ابتدا سیاست و راهبردهای اجرایی در ربع رشیدی شناسایی و استخراج و سپس، با تجزیه و تحلیل آنها، اولویتها و نیازهای فقرا و مساکین در دوره مورد نظر بازشناسی سرانجام برنامه اجرایی و راهکارها برای رفع نیازهای اصلی فقرا تبیین شد. در نهایت مشخص میشود مدل حمایتی وی در کدامیک از الگوهای تأمین یا بیمه اجتماعی یا مدلی فراتر از این موارد شناخته شده، قرار داشت.<br /> نتیجه بررسی موید این امر است که در ربع رشیدی نظام حمایتی کارآمدی، مبتنی بر شناسایی نیازهای گروههای فرودست طراحی شده بودتا با اجرای آن ثبات و امنیت پایدار در جامعه ایجاد و توانمندسازی تدریجی و رفع آسیبهای اجتماعی مرسوم در نزد آن گروهها، محقق شود. https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6091_327e37fd05422f6ea316ae210e46148d.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923Endowing and Endowments of Gonabad in the Years 1435 to 1435 AHچگونگی وقف و موقوفات گناباد در سالهای 1285-1435ق2944614510.30473/lhst.2019.45385.2213FAتکتمیارمحمدیمربی گروه تاریخ، دانشگاه پیام نورجمشیدنوروزیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه پیام نورJournal Article20170501<em>Waqf</em> is one of the old institutions of Iranian society which has been linked with the religious beliefs of Iranians and, on the other hand, has influenced the ups and downs of the events and developments of Iran. <br />The present study intends to investigate and analyze the contents of the records of the Gonabad endowments and its functions during the period from 1285 to 1435 AH, which cases and in what areas have been made in Gonabad? <br />The contents of the documents in the Gonabad Endowment Administration indicate that most of Gonabad's endowments and its functions were carried out between 1285 and 1325 AH, and the waqf's institution has declined in the last fifty years. <br />Most of the endowments of this area include the endowment of water and land for the mourning of Sayyed al-Shohada and Muharram. Also, <em>Waqf</em> has been considered for Imam Reza, the construction of mosques and other public buildings. <br />This research is descriptive-analytical and based on the contents of the documents of the endowments in the Gonabad Endowment Office, as well as the contents of some books.وقف، از قدیمیترین رسوم ایرانیها است که با عقاید دینی آنان عجین شده است و از طرف دیگر تحت تأثیر فرازها و فرودهای تاریخی و توسعه ایران قرار گرفته است. این مطالعه در نظر دارد با بررسی و تحلیل مندرجات اسناد ثبت شدة موقوفات گناباد و عملکرد آنها در فاصله زمانی سالهای 1285 تا 1435 دریابد که موقوفات انجام یافته در گناباد شامل چه مواردی و در چه زمینههایی بوده است؟<br /> مندرجات اسناد موجود در ادارة اوقاف گناباد، مبین آن است که بیشترین وقفیات گناباد و توابع آن طی سالهای 1285-1325ق، انجام گرفته و وقف در پنجاه سال اخیر کاهش یافته است.<br /> بیشتر موقوفات این منطقه، شامل آب و زمین برای سوگواری و تعزیة سیدالشهدا و ایام محرم است. همچنین، وقف برای امام رضا، ساخت مساجد و دیگر ابنیة عام المنفعه نیز مورد توجه بوده است.<br /> این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و بر مبنای محتویات اسناد موقوفات موجود در ادارة اوقاف گناباد و نیز مندرجات برخی کتب صورت گرفته است. https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6145_11a83f8ecd046deeb610b447a97a9439.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923The Functions of the Endowment of Shushtar during the Pahlavi Period (1925-1978)بررسی کارکردهای وقف شوشتر در دورة پهلوی (1304-1357)4558608910.30473/lhst.2019.40151.2087FAپروینبیگمحمدیدانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه اصفهانعلی اکبرکجبافاستاد گروه ، تاریخ دانشگاه اصفهانمرتضینوراییاستاد گروه تاریخ، دانشگاه اصفهانJournal Article20180724Before Pahlavi period, religious environment of Shushtar has caused its people to try to devout the greatest part of their endowments to the construction, repair and provision of the requirements of mosques, schools and shrines; therefore, the most fundamental function of endowment has been of cultural – religious nature. In spite of the swift changes and modifications in the various social, cultural and economic aspects, the people of Shushtar had still paid more or less considerable attention to the tradition of endowment. The present study is an attempt to examine the “functions of endowment in Shushtar in Pahlavi period” based on a descriptive – analytical method and in accordance with all the endowment documents recorded in the Endowment Department of Shushtar and the available library resources. Moreover, the study is to find the amount, type and uses of the endowments in this particular time span. The results obtained reveal that although the functions had been of cultural – religious nature, they had continued with less emphasis due to the anti-religious policies of Pahlavi regime, in such a way that only 8 real endowment documents has been recorded in Shushtar. Furthermore, consideration of hygienic issues as one of the social functions of endowment has been present in a limited way and accompanied with the cultural – religious function. <br /><br /> محیط مذهبی شوشتر سبب شد تا قبل از دورة پهلوی، مردم شوشتر سعی کنند بخش اعظم موقوفات خود را به ساخت، تعمیر و تدارک احتیاجات مساجد، مدارس و امامزادهها اختصاص دهند؛ بنابراین در این ادوار، کارکرد وقف بیشتر فرهنگی ـ مذهبی بود. در دورة پهلوی نیز، علیرغم تحول و دگرگونی شتابزده در عرصههای گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، مردم شوشتر همچنان به صورت کم و بیش، به مقولة وقف توجه نشان دادند. پژوهش حاضر، بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر اسناد وقفنامههای ادارة اوقاف شوشتر و منابع کتابخانهای، درصدد است به بررسی «کارکردهای وقف در شوشتر دورة پهلوی» بپردازد و علاوهبر آن، دریابد میزان، نوع و مصارف موقوفات در این بازه زمانی به چه صورت بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که، کارکردهای موقوفات، گرچه بیشتر فرهنگی ـ مذهبی است، اما همین کارکرد، در راستای سیاست ضدمذهبی حکومت پهلوی متحوّل شده و به صورت کمرنگی تداوم یافته؛ به طوری که براساس اسناد موجود، تنها 8 مورد سند وقفی در شوشتر تنظیم شده است. علاوهبر این، توجه به مسائل بهداشتی، به عنوان کارکرد اجتماعی وقف، به صورت محدود و توأم با کارکرد فرهنگی ـ مذهبی وجود داشته است. https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6089_e2371bee7f4fdef11276a2b17d34070a.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923Formation and Function of the Ensaf House Institution of Esfahan (1963-1979 AD)چگونگی شکلگیری و عملکرد نهاد خانة انصاف اصفهان (1342-1357)5976609010.30473/lhst.2019.41529.2122FAفریدهفرزیدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)ذکرالهمحمدیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه الزهراحسینآبادیاناستاد گروه تاریخ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)یعقوبخزاییاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)Journal Article20181008After the <em>28th</em> Mordad coup, The<em> Mohammad Reza</em> Shah decided to make reforms and such reforms were made mostly in the form of white revolution. The white revolution was realized in several steps and 19 principles and formation of the <em>Eensaf Houses</em> at the villages was proposed in the <em>9th</em> principle. The formation of E<em>nsaf</em> <em>Houses</em> caused the establishment of a social and judicial system at the villages, thus, the study of their formation and effects on judicial systems of villages is necessary. The present study aims to investigate the formation of <em>Ensaf Houses </em>at the villages of Esfahan province since its beginning to 1357 SH and answer following questions: How did people interact with this new-established organization? How much did it succeed in solving the problems of villagers? <br />The present research seeks to investigate the reasons of the establishment and method of <em>Ensaf Houses</em> functions in the villages of Esfahan by the use of library and documentary resources of this period and applying a descriptive-analytical method. <br />The findings of this research suggest that, although this newly established institution has worked positively to overcome some of the problems, due to lack of proper monitoring of the performance of members by the supervisors, it caused other problems and its positive performance was affected.پس از کودتای 28 مرداد، محمدرضاشاه انجام اصلاحاتی را ضروری دانست که اوج آن در انقلاب سفید تداعی پیدا کرد. انقلاب سفید طی چندین مرحله و 19 اصل تحقق پیدا کرد که تشکیل خانههای انصاف در روستاها در اصل نهم آن مطرح شد. از آنجایی که تشکیل خانههای انصاف باعث ایجاد یک نظام اجتماعی و قضایی در روستاهای ایران شد، لذا بررسی عملکرد آنها و تأثیری که بر نظام قضایی روستاهای کشور داشتند، مهم به نظر میرسد. هدف مقاله حاضر بررسی عملکرد نهاد خانة انصاف در روستاهای اصفهان از زمان اجرای طرح تا سال 1357ش است و در این راستا به سؤالهای زیر پاسخ میدهد: 1. تعامل مردم با این نهاد تازه تأسیس چگونه بود؟ 2. خانة انصاف تا چه اندازه در رفع مشکلات روستائیان موفق عمل کرد؟<br /> پژوهش پیش رو درصدد است تا با استفاده از منابع تاریخی و اسنادی این دوره، با بهکارگیری رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، چرایی و چگونگی تأسیس نهاد خانة انصاف را در روستاهای اصفهان بررسی کند.<br /> دستاوردهای پژوهش حاکی از آن است که هرچند این نهاد تازه تأسیس در رفع پارهای از مشکلات مؤثر عمل کرد، اما به دلیل عدم نظارت دقیق بر عملکرد اعضاء از سوی ناظران، خود منشآ مشکلات دیگری شد و کارکرد مثبت آن تحت تأثیر قرار گرفت.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6090_fe729dcd96d9981daf8d3848f04ffc7e.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923The Landscape of the City of Bam in the Early Centuries of the Islamic Eraسیمای شهر بم در سدههای نخستین دوران اسلامی77100609310.30473/lhst.2019.35711.1966FAفاطمهمختاریکارشناس باستانشناسی پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آناسداللهجودکی عزیزیدانشجوی دکترای باستانشناسی، دانشگاه مازندرانسیدرسولموسوی حاجیاستاد گروه باستانشناسی دانشگاه مازندرانJournal Article20171204The historical center of the city of Bam, known as the Citadel of Bam, is located on the northeast side of the city. Despite the numerous and varied research done so far in the field of archeology and architecture in relation to the structure and landscape of this city in the first centuries of the Islamic era, there are still important and key questions to which appropriate and concise answers have been given. Not yet. In this research, which is based on the purpose of fundamental research and, by nature and method, a historical research, the main question: What was the landscape of Bam in the early centuries of Islam? The data has been collected in two ways: documentary and fieldwork. The results of this research show that the city of Bam in the early islamic centuries had three parts: Arg (Citadel), Sharestan (the main part of the city) and Rabaz (suburb(.During this period,Arg- e Bam (the citadel of Bam) was the central core of surrounded by a four-gate enclusure. The Rabaz, was not enclosed and two rivers to the north and south have physically separated a large part of it from thebody of Sharestan. The natural barriers that existed in the north and east of the city of Bam caused the city to expand in the south and west. The approximate area of Sharestan was 260 hectares and the total area of the city (Rabaz, gardens and farms) was over 900 hectares and the city had three mosques, one within Arg (the Citadel) and the other two in Sharestan.محور تاریخی شهر بم، مجموعة موسوم به «ارگ بم» است که در جبهة شمال شرقی شهر واقع شده است. علیرغم پژوهشهای متعدد و متنوعی که تاکنون در حوزههای باستانشناسی و معماری و در ارتباط با ساختار و سیمای این شهر در سدههای نخستین دوران اسلامی انجام گرفته است، هنوز هم پرسشهای مهم و کلیدی وجود دارند که به آنها پاسخهای مناسب و متقنی داده نشده است. در پژوهش حاضر که، براساس هدف، از نوع تحقیقات بنیادی و، براساس ماهیت و روش، از نوع تحقیقات تاریخی است، تلاش میشود به این پرسش اساسی که سیمای شهر بم در سدههای نخستین دوران اسلامی به چه صورت بوده است؟ پاسخ داده شود.گردآوری دادهها به دو شیوة اسنادی (کتابخانهای) و میدانی صورت گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهند که شهر بم در سدههای نخستین اسلامی دارای سهبخش ارگ، شارستان و ربض بوده است. در این دوره مجموعة ارگ بم، هستة مرکزی شهر بوده و شارستانی محصور با چهار دروازه آنرا محاط کرده است. ربض شهر بارو نداشته و دو رودخانه در شمال و جنوب به صورت فیزیکی بخش بزرگی از آن را از بدنة شارستان جدا ساخته است. موانع طبیعی در شمال و شرق باعث شدند تا شهر در جهات جنوب و غرب توسعه پیدا کند. مساحت تقریبی شارستان 260 هکتار (که با ربض و باغات و مزارع جمعاً مساحتی بیش از 900 هکتار)بوده و شهر سه مسجد جامع داشته یکی در درون مجموعة ارگ و دوتای دیگر در عرصة شارستان.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6093_1bd83b20b0ab1482a0c4b93eee9b1c4b.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923Khorasan Highway and Its Socio-Economic Impact on Jovain Province (3-7 Century AH)شاهراه خراسان و تأثیرات اقتصادی- اجتماعی آن بر ولایت جُوَین (سده 3-7 ق)101112609510.30473/lhst.2019.39867.2078FAشهربانودلبریاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد0000-0001-9064-1626ابوالفضلحسنآبادیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی مشهدحجتمحمدی مطلقدانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاد مشهدJournal Article20180710Khorasan highway was the most important connecting route of Iran since the second century A. H up to the Mongols invasion. It connected Khorasan, Transoxiana, and Turkistan to the west part of Iran and Mesopotamia. This highway had different branches, one of these branches passed the distance between Neyshabur and Bastam i.e Jovain. This route well received and was taken more than its parallel rout by travelers (i.e Neyshabur-Sabzevar-Bastam). This research studied the economic-cultural effects of the road on Jovian. The findings showed that locating a lot of villages along the road provided foodstuff for the travelers and fodder for their animals. It could be the main reason for their choice. On the other hand, this road provided a good opportunity for trading, importing and exporting local goods. This contributed to the prosperity of the region. Also, some scholars and great men who traveled by this road stayed there for a short time and this too had a cultural effect on Jovian. Traveling easily to Neyshabur at East and Rai at West was another advantage of taking this route.شاهراه خراسان، مهمترین راه مواصلاتی ایران، از سدة دوم تا حملة مغول، بوده است که خراسان، ماوراءالنهر و ترکستان را به غرب ایران و بینالنهرین متصل میکرد. این شاهراه شاخههای فرعی متعدد داشت که یکی از آنها (حد فاصل نیشابور ـ بسطام) از ولایت جوین میگذشت. این مسیر، در مقایسه با مسیر موازی آن (نیشابور ـ سبزوار ـ بسطام) بیشتر مورد اقبال کاروانها بود. پژوهش حاضر، به شیوة توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی تأثیرات اقتصادی ـ اجتماعی این شاهراه بر ولایت جوین، از سدة سوم تا هفتم هجری، پرداخته است. یافتههای این پژوهش حاکی است که روستاهای متعدد ولایت جوین و فراوانی آذوقه و علوفة این ولایت، سبب اصلی استقبال کاروانها از این مسیر بوده است. از سوی دیگر، جای داشتن ولایت جوین بر گذر این شاهراه، تأثیرات خود را بر آنجا گذاشت. توقف کوتاه یا طولانی مدت علما و بزرگان مسافر از این مسیر در ولایت و تسهیل ارتباط اهالی آنجا با شهرهای بزرگ نیشابور و ری، از جمله رهآوردهای اجتماعی این شاهراه بود. از سوی دیگر، این راه، با فراهم کردن زمینة فروش و صادرات محصولات محلی ولایت شرایط رونق آنجا را فراهم میکرد.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6095_e82fbb00be764ea1149516e3c5c28b64.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923Factors Influencing the Relationships between Bavandids and Ismailis of Alamutعوامل تأثیرگذار بر مناسبات باوندیان و اسماعیلیان الموت113126609810.30473/lhst.2019.42450.2145FAسیدحسنحسینیدانشجوی دکترای تاریخ ایران دورة اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهدجوادعباسیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20181119With the establishment of the Ismaili government in central Alborz in Alamut, a new neighboring power for the local and archaic communities in Mazandaran emerged that affected the regional power and territorial sovereignty of this local dynasty. This article answers the question of what factors influenced the relationship between the two local powers? The results show that the political and religious struggles of these two governments in the fifth to seventh centuries AH created more relations based on competition and hostility between them. The evolution of relations between these two governments was influenced by different factors and conditions. These factors included the desire to expand or retain territory, ideological and religious differences, the influence of third powers such as the Seljuks and Mongols, the asylum seeking of the members of ruling family, and the use of Ismaili opposition killing policy. The present article seeks to highlight these factors using a descriptive-analytical approach to provide a more detailed and coherent perspective on the relationship between these two important regional powers in the fifth to seventh centuries AH.با استقرار حکومت اسماعیلیان در البرز مرکزی، به مرکزیت الموت، قدرت همجوار تازهای برای حکومت محلی و کهن باوندیان در مازندران پا به عرصه گذاشت که بر قدرت منطقهای و حاکمیت ارضی این خاندن محلی تأثیر گذاشت. این مقاله به این پاسخ میدهد که چه عواملی بر مناسبات بین دو قدرت محلی تأثیر داشت؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که کشمکش سیاسی و مذهبی این دو حکومت در قرون پنجم تا هفتم هجری مناسباتی بیشتر بر پایه رقابت و دشمنی را میان آنها به وجود آورد. سیر تحول مناسبات این دو حکومت از عوامل و شرایط مختلفی تأثیر میپذیرفت. میل به توسعه قلمرو یا کوشش برای نگهداری آن، اختلافات عقیدتی و مذهبی، تأثیر قدرتهای سوم مانند سلجوقیان و مغولان، پناهندگی عناصر حکومتی و بهکارگیری سیاست قتل مخالفان بهوسیلة اسماعیلیان، از جملۀ این عوامل تأثیرگذار بودند. مقاله حاضر میکوشد با برجسته کردن این عوامل، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی چشمانداز دقیق و منسجمتری از مناسبات این دو قدرت مهم منطقهای در قرون پنجم تا هفتم هجری ارائه نماید.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6098_aafe495d1e0424e11145c93ed90b504c.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923Al Kia Convergence and Divergence Factors in Relation to Central Governments from the Rise of the Timurids to the Rise of Safavidsعوامل همگرایی و واگرایی سیاسی آل کیا با حکومتهای مرکزی از برآمدن تیموریان تا روی کار آمدن صفویه127142610110.30473/lhst.2019.38306.2039FAصالحپرگاریدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی0000-0002-8320-6826حسینمحمدیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمیوحیدفرحی دیگه سرادانشجوی دکترای تاریخ، دانشگاه خوارزمیJournal Article20180424The local government of Al-Kia ruled Gilan and areas to the east of Sepidrud known as “Biah Pish,” from the eighth to the tenth centuries of the Hijra. <br /> Having adopted clever policies with regard to the requirements and political relations of their time, this ruling family managed to stay safe from the attacks of Iran’s central governments. They even managed to maintain their domestic autonomy.<br /> Using an analytical descriptive method, this study seeks to investigate factors leading to Al-Kia’s convergence with the central governments as well as issues that led to an increase in their divergence from the central governments and desire for more autonomy. <br /> The findings of this study indicate that factors such as Al-Kia’s desire for holding power within this local family and staying safe from the central rulers’ attacks bolstered convergence between the two sides. On the other hand, factors such as Al-Kia’s desire for controlling more territory, geographical and climate factors, their adherence to a religious denomination different from that of the central government, the region’s economic independence, abundance of water resources, and peasant’s ongoing struggles throughout the history of Gilan were among the driving forces of divergence.حکومت محلی آل کیا در فاصلة سدههای هشتم تا دهم هجری قمری در گیلان و نواحی واقع در شرق سپیدرود موسوم به بیهپیش قدرت را در دست داشتند. این خاندان حکومتگر، با اتخاذ سیاستهای هوشمندانه به اقتضای شرایط و مناسبات زمانه، خود را از گزند حملات حکومتهای وقت که در ایران بر سر کار بودند حفظ نمودند و حتی الامکان توانستند که استقلال داخلی خود را تداوم بخشند.<br /> این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی در پی آن است که به بررسی عوامل و فاکتورهایی که باعث همگرایی آل کیا با حکومتهای مرکزی وقت و همچنین مسائلی که موجب تحریک و افزایش واگرایی و میل به استقلال بیشتر در آنها شده است بپردازد.<br /> یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که عواملی همانند میل به حفظ قدرت در این خاندان محلی و ایمن شدن در برابر حملات حاکمان مرکزی میل به همگرایی را بین طرفین تقویت و همچنین تمایل به کسب قلمروی جدید توسط آل کیا و عامل جغرافیایی و اقلیمی و داشتن مذهب متفاوت با حکومت مرکزی و استقلال اقتصادی این خاندان و نوع معیشت و عدم کمبود منابع آبی و مبارزات مداوم دهقانی در طول تاریخ گیلان، از نیروهای محرکة واگرایی بوده است.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6101_84a19e4f40b4974daf7c3cd8021c9785.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923An Analytical Study on Legitimacy-Oriented Endeavors in Atabakan Lor the Small from the Mongols Invasion to the Establishment of Ilkhanid Dynasty (1220- 1260 AH)بررسی تکاپوهای مشروعیتیابی اتابکان لر کوچک از حملۀ مغول تا تأسیس سلسله ایلخانی (616-656ق)143160610010.30473/lhst.2019.37133.2003FAفریدونالهیاریاستاد گروه تاریخ، دانشگاه اصفهانزهرااعلامی زوارهدانشجوی دکترای تاریخ ایران دورة اسلامی، دانشگاه اصفهانابوالحسنفیاض انوشدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه اصفهانJournal Article20180211The Mongol invasion of Iran in 616 AH. And the death of Sultan Mohammad Kharazmshah in 617 AH. ended the political unity of Iran within the framework of the Kharazm area and led to a period of instability and political competition. Therefore, various parts of Iran were influenced by local governments. The rule of Atabakan Lor the Small (580-1006 AH) is among these local governments formed during the Seljuk weakness. The interval between the Mongol invasion and the formation of the Ilkhanid dynasty was a difficult and critical period for the local governments of Iran. The crisis of their legitimacy and their head confrontation with the remnants of the Kharazmshahi monarchy, the Abbasid Caliphate, the Mongol central court were the most important dimensions of their political advancement. The purpose of this article, through a descriptive and analytical method and based on library resources, is evaluating legitimate efforts of Atabakan Lor and explaining their relationship with the legitimizing institutions in order to pass through this period and and to preserve their existence. The study, after giving an introduction to the discussion of this local government, shows that Atabakan, since the time of Shojaaddin,, the founder of this government, in their legitimation process, had been focusing on the legitimacy of the monarchy and the caliphate, but the fall of Kharazmshahian, the weakness of the caliphate and the seriousness of the Mongol threat led to a change in relations with the caliphate during the Hesam al-Din era until the increasing Mogol influence during Badr al-Din's time and continued the legitimacy of Atabakan Lor to the confirmation of the Mongols.حمله مغول به ایران در سال 616ق و مرگ سلطان محمد خوارزمشاه در 617ق به یکپارچگی سیاسی ایران در چارچوب قلمرو خوارزمشاهیان پایان داد و دورهای از بیثباتی و رقابتهای سیاسی را در پی آورد. بنابراین بخشهای مختلف ایران تحت نفوذ حکومتهای محلی قرار گرفت. حکومت اتابکان لر کوچک (580-1006ق) از جملۀ این حکومتهای محلی است که در دوران ضعف سلجوقیان تشکیل شده بود. حد فاصل بین تهاجم مغول تا تشکیل سلسلة ایلخانی، دورهای سخت و بحرانی برای این حکومت محلی به شمار میرفت. بحران مشروعیت و سردرگمی آنان در پیوند با بازماندگان سلطنت خوارزمشاهی، خلافت عباسی و دربار مرکزی مغول، مهمترین ابعاد تکاپوهای سیاسی ایشان بود. هدف مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و بر پایۀ منابع کتابخانهای، ارزیابی تکاپوهای مشروعیتیابی اتابکان لر کوچک و تبیین مناسبات آنان با نهادهای مشروعیتبخش به منظور گذار از این دوران و حفظ موجودیت است. این پژوهش، پس از بیان مقدمهای از بحث و مروری بر این حکومت محلی نشان میدهد که اتابکان لر کوچک از زمان شجاعالدّین، مؤسس این حکومت، در روند مشروعیتیابی خود، به جایگاه مشروعیتبخش نهاد سلطنت و خلافت توجه داشتند، اما سقوط خوارزمشاهیان، ضعف خلافت و جدیشدن تهدید مغولان بهتدریج در زمان جانشینان وی به تحوّل در مناسبات با خلافت در دوران حسامالدّین تا نفوذ فزایندة مغول در زمان بدرالدّین منجر گردید و ادامة مشروعیت و حفظ موجودیت اتابکان لر را به تأیید مغولان وابسته نمود.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6100_f943ff79f9288adf1466cb7ad3c82415.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923The Function of the Cannon in Suppression of Local Revolts and the Continuation of the Centralized Government in Iran during the Safavid Eraکارکرد سلاح توپ در سرکوب شورشهای محلی و استمرار دولت متمرکز عصر صفوی161176609910.30473/lhst.2019.41098.2110FAمجتبیتبریزنیاتبریزیدانشجوی دکتری رشته تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران - ایرانعبدالرسولخیراندیشاستاد گروه تاریخ دانشگاه شیرازعطاءاللهحسنیاستاد گروه تاریخ، دانشگاه شهید بهشتیرضاشعبانیاستاد گروه تاریخ، دانشگاه شهید بهشتی؛ استاد گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران - ایرانJournal Article20180913The cannon, as a heavy, collective, expensive weapon, requiring training in the use and expense of construction, maintenance, and deployment could only be in the hands of the central government. Historical evidence suggests that the use of this modern weapon has been a decisive and accelerating factor in controlling centrifugal forces, suppressing local rogue rulers, and consolidating and expanding central sovereignty. As a result of the expansion of central government authority over all the Safavid territory gained through the shelling of the cannon, the reign of Shah Abbas I was accompanied by the least internal strife, and this resulted in great victories in the frontier battles (the conquest of Yerevan by Shah Safi and the conquest of Kandahar and the defense of it three times against the Mongolian government of India), which also relied on artillery fire. With the emergence of signs of weakness of the Safavid rule and the start of widespread border revolts, although the gunners have always been part of the army, their incapability in effectively use artillery in the fortress war (face to face war) led to the overthrown of the government army and eventually, the collapse of the Safavids.
In the repression of local rulers if the "fortress war" took place, the destructive power of the bullets and the sound of cannon shattering would defeat any resistance, but in the " fortress war and face-to-face" wars, in the Safavid period, sufficient skill was used. The artillery was not effective and decisive. The research method is descriptive-analytical and based on library studies.توپ، به عنوان سلاح سنگین، جمعی، گران قیمت، نیازمند آموزش در بهکارگیری و صرف هزینه در ساخت، نگهداری و بهکارگیری، فقط میتوانست در انحصار و اختیار دولت مرکزی باشد. از دورة شاه تهماسب اول که نخستین تجربههای ساخت و بهکارگیری سازمانیافته و مؤثر آن در قشون صفوی ثبت شده تا دوران شاه عباس اول که بیشترین ساخت و کاربرد توپ در نبردها روی داده است، شواهد تاریخی نشان میدهند بهکارگیری این سلاح مدرن برای کنترل نیروهای گریز از مرکز، سرکوب حکام سرکش محلی و تثبیت و گسترش حاکمیت مرکزی، عاملی تعیین کننده و سرعتبخش بوده است. با ظهور نشانههای ضعف حکومت صفوی و آغاز شورشهای پراکندة اقوام سرحدی، توپچیان همواره بخشی از قشون را تشکیل میدادند، هرچند ناتوانی آنها در کاربرد مفید توپخانه در جنگ صحرا (رو در رو) موجب شکستهای قشون دولتی و سرانجام سقوط صفویان شد. در سرکوب حکمرانان محلی اگر «جنگ قلعه» روی میداد، قدرت ویرانگر گلوله و صدای غرّش توپ هر مقاومتی را در هم میشکست اما در «جنگهای صحرا و رو در رو»، در دورة صفوی مهارت کافی برای استفادة مؤثر و تعیین کننده از توپخانه حاصل نشد. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای است.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6099_48763680481b6e32ee82d478fe06d58a.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923Shiraz in Hafez’s era and how to reproduce Iranshar’s thoughtشیراز عصر حافظ و چگونگی بازتولید اندیشة ایرانشهری177190609610.30473/lhst.2019.40449.2096FAعظیمشه بخشاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه سیستان و بلوچستانامیدغیاثیکارشناس ارشد تاریخ ایران پیش از اسلامJournal Article20180808Hafez’s poem is usually considered as a gnostic poem, but this approach neglects the historical situation. Opposite to gnostic poet, Hafez’s poems represent remarkable historical and social events in Shiraz. Encounter with other cultures and its combination with Old Iranian beliefs caused to emerge many various thinking elements in late Sasanian era. One of those issues that continues during Islamic era is political thinking of ancient of Iran which is named Iranshahr’s thought. R.G. Collingwood is one of the philosophers who believes that all of history is history of thinking. According to his view, language is rooted in historical elements and it can be also said that literal texts link to historical situation of author. <br />This paper aims to analyze Hafez’s thinking about according to history of thinking in Iran and based on Collingwood’s method. Also, It indicates the important aspects of Iranshahr’s thought in Hafez’s poem which is about historical events in Shiraz. <br /><br />برخلاف شاعران عرفانی، که عموماً با تحولات اجتماعی و سیاسی بیگانهاند، تاریخ سیاسی شیراز قرن هشتم در شعر حافظ بروز یافته است که میتوان جوهرة آن را اندیشة ایرانشهری دانست. در اواخر دورة ساسانی، مفاهیم متعددی در قالب فرهنگ و اندیشة ایرانیان شکل گرفتهبود که ریشه در چندین قرن تمدن و مواجهه با تمدنهای دیگر داشت. اندیشة سیاسی ایران باستان یکی از مقولاتی است که در دوران اسلامی تداوم یافت و از آن به اندیشة ایرانشهری تعبیر شده است. در این پژوهش، با استفاده از رویکرد تاریخ اندیشة آر.جی کالینگوود (Collingwood)، فیلسوف و مورخ انگلیسی، سعی شده است تا بدین سؤال اصلی پاسخ داده شود که چرا وجوه مهم اندیشة سیاسی ایرانشهری در اندیشة حافظ نمود یافته است و تاریخ شیراز آن دوره چگونه بر این اساس تحلیل میشود. یافتههای پژوهش که به صورت تحلیلی ـ تاریخی به دست آمده، نشان میدهند که رویکرد سیاسی حافظ در اشعارش با اندیشة ایرانشهری پیوند داشته و مدح و ذم شاهان زمانه در راستای مؤلفههای این اندیشه صورت گرفته است.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6096_8ddac3d1f9743afc6a8a4072c5a143dc.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923A Study of Role and Status of the Lashani Tribe in the Fars Province from Late Safavid to the End of Qajar Eraبررسی نقش و جایگاه ایل لشنی در تحوّلات ایالت فارس از اواخر صفویه تا پایان قاجاریه191206609710.30473/lhst.2019.11190.1352FAمجتبیجوکاردانشجوی دکترای تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه شیرازرضامعینی رودبالیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیانJournal Article20140722<em>Lashani</em>, as one of the small tribe of Fars, has gone through a tumultuous period . The tribe was first mentioned in the late sources of Safavid period when they participated in the fight against the Afghans. Gaining power by Karim khan Zand and his presence in the Fars province, they allied with him and constituted a part of his army. Early in the Qajar period, some groups of <em>Lashanies</em> were exiled to other areas and majority of them took refuge to Qashqai. In 1291, after the separation of the Qashqai, the tribe, which had been assigned as a Toyul (fief/feud) to Hekmat family, played a prominent role in the events of Fars, particularly in the struggle against the southern police. However, they played a prominent role in Fars events, especially in fighting against South Persia Rifles (S.P.R). This question has been raised: What role has this tribe played in the province of Fars from the late Safavid period to the end of the Qajar era? In response to this hypothesis, <em>Lashani</em> was a small tribe who had lived in Persia for many years before the Zand dynasty was formed, and in historical ups and downs when connected with people, governments and tribes of power influenced by developments and events in Fars. This study based on descriptive-analytical method and historical texts and field research set out to investigate role and status of <em>Lashanies </em>in Fars from late Safavid up to the end of Qajar dynasty.لشنی، به عنوان یکی از ایلات کوچک فارس، دوران پرفراز و نشیبی را طی نموده است. از این ایل اولین بار در منابع اواخر دورة صفویه نام برده شده که در مبارزه علیه افغانها شرکت نمودند. با قدرتگیری کریمخان زند و حضور وی در فارس، لشنیها با وی متحد و جزئی از ایل زند شدند. در اوایل دورة قاجار بخشی از لشنیها به دیگر مناطق تبعید و اکثر ایشان در قشقایی پناهنده شدند. در سال 1291ق، پس از جدایی از قشقاییها، این ایل که به عنوان تیول به خاندان حکمت واگذار شده بود، در حوادث فارس علیالخصوص مبارزه علیه پلیس جنوب نقش پررنگی ایفا کرد. این سؤال مطرح شده است که این ایل در ولایت فارس از اواخر دورة صفویه تا پایان حکومت قاجار چه نقش و جایگاهی داشته است؟ در پاسخ این فرضیه آمده که لشنیها ایل کوچکی بودند که سالها پیش از شکلگیری حکومت زند در فارس ساکن بودند و در فراز و نشیب تاریخی، هرگاه با افراد، حکومتها و قبایل قدرتمند پیوند و ارتباط مییافتند در تحوّلات و حوادث فارس تأثیرگذار بودند. این پژوهش سعی بر آن دارد تا به روش تحلیلی و توصیفی و براساس منابع مکتوب و میدانی نقش و جایگاه لشنیها در فارس را از اواخر صفویه تا پایان قاجار بررسی کند.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6097_8be416ceb03ba9bcc99f01c27f76e2eb.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923A Study of the Political Situation of Kermanshah in the Course of Constitutional Movement in Iran (1324-1387 AH)اوضاع سیاسی کرمانشاه مقارن جنبش مشروطیت در ایران (1324-1327ق)207230608710.30473/lhst.2019.25461.1735FAجهانبخشثواقباستاد گروه تاریخ، دانشگاه لرستانپروینرستمیدانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه لرستانJournal Article20160803The Constitutional Movement, although it had its origin in Tehran, extended to other cities, including Kermanshah. The Constitutional Movement and its aftermath had a profound effect on Kermanshah's internal affairs, and the people of this city were converging with the Constitutional Movement, and this convergence emerged in the form of a militancy between the people and the city rulers who were tyrants. The chaos and turmoil resulting from riots in the city incurred losses and damages to the people, but did not turn them away from the constitutionalists, and with the intensification of constitutionalist thought and behavior, they continued to follow the ideals of the constitutionalist leaders in Kermanshah. However, during the period of Minor Despotism, Kermanshah became involved in many riots that aggravated the tribes and put the city's internal security and economic situation at a disadvantage. Using a library-based method, this research uses historical and documentary knowledge to study the political situation of Kermanshah in the years 1324 to 1327 AH, the constitutional events in Iran, and to investigate the causes of its chaos and internal conflicts. Analyzes and explains. The findings of the study show that due to the Kermanshah people's association with the constitutional movement, the consequences of it were the internal struggle of influential forces and the activation of tribal chiefs and the turbulence of the city's political situation, and it was the city's turmoil caused by personal hostilities of dignitaries and clashes between rival tribes that formed the urban structure of Kermanshah cityجنبش مشروطیت، بهرغم آنکه خاستگاهش در تهران بود، اما دامنة آن به دیگر شهرها، از جمله کرمانشاه، نیز کشیده شد. جنبش مشروطهخواهی و پیآمدهای آن، در اوضاع داخلی کرمانشاه بسیار تأثیر گذاشت و مردم این شهر با جنبش مشروطهخواهی همگرا شدند و این همگرایی به شکل ستیزهجویی بین مردم با حکام شهر، که از مستبدین بودند، بروز یافت. آشوبها و اغتشاشات حاصل از این ستیزهها در سطح شهر، عامل ضرر و زیان مردم گشت؛ اما موجب رویگردانی آنان از مشروطهخواهان نشد و با تشدید افکار و رفتار مشروطهخواهی، همچنان از رؤسا و رهبران مشروطهخواه کرمانشاه پیروی میکردند. با این وجود، در دورة استبداد صغیر، کرمانشاه درگیر آشوبها و اغتشاشهای بسیاری شد که ایلات به آن دامن میزدند و اوضاع داخلی شهر را در تنگنای امنیتی و اقتصادی قرار میدادند. این پژوهش به روش کتابخانهای با بهرهگیری از آگاهیهای تاریخی و سندپژوهی، اوضاع سیاسی شهر کرمانشاه را در سالهای 1324 تا 1327ق، مقارن رخداد مشروطیت در ایران، بررسی و علل آشوبها و درگیریهای داخلی آن را تحلیل و تبیین میکند. یافتة پژوهش نشان میدهد که بهسبب همراهی مردم کرمانشاه با جنبش مشروطهخواهی، پیامدهای حاصل از آن به کشمکش درونی نیروهای متنفذ و فعال شدن رؤسای ایلات و آشفتگی اوضاع سیاسی شهر انجامید و آشوبهای شهر ناشی از خصومتهای شخصی رجال و درگیریهای میان ایلات بود که ساختار شهری کرمانشاه را تشکیل میداد.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6087_12eead6331c54f98151cec51f0fad64f.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923A Study of the Causes and Nature of the Riots and Rebellions of Baluch Tribal Chiefs during Reza Shah’s Reignبررسی علل و ماهیت شورشها و طغیانهای خوانین بلوچ در دورة رضاشاه231254614610.30473/lhst.2019.32064.1886FAعلینادریان فردانشجوی دکترای تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآبادسیدعلیرضاابطحیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه آزاد
اسلامی واحد نجف آبادسهیلاترابی فارسانیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد0000-0001-8405-2497Journal Article20170613After the rise of Reza Shah to power and adoption of a policy of centralization, many attempts were made to establish the authority of the central government throughout Iran, including Baluchestan. These attempts, however, were challenged by local governments. One of the challenges was posed by Doust Mohammad Khan Barakzai and Juma Khan Ismailzahi's rebellion in the years 1928 and 1940 AD. The questions this study aims to tackle include: what was the main reason behind the insurgency of this Baluch commander and how was it suppressed? The subject will be investigated through a historical analysis and using a descriptive-analytical method based on archived and classified documents from 1928 to 1940 AH. The findings of the research indicated that, unlike other movements of the time, such as the rebellion of Sheikh Khazal in Khuzestan, Gilan, and Azerbaijan, the rebellion of Doust Mohammad Khan Barakzai and Juma Khan Ismailzai there was no color and smell of separation and independence movement and their efforts were due to the domination of foreigners, especially the UK, the mistreatment of military personnel with the people of the Region and the expansion of their political and economic authority. A careful look at the implications of the documents under review showed that the main reason for the failure of Khan Baluch movement was the lack of understanding of the late Qajar and early Pahlavi statesmen, especially Reza Shah.<strong> </strong><strong>با روی کار آمدن رضاشاه و در پیش گرفتن سیاست تمرکز قدرت، تلاشهای زیادی برای استقرار قدرت حکومت مرکزی، در اقصی نقاط</strong><strong>ایران از جمله بلوچستان، انجام گرفت که با چالشهای متعددی از سوی قدرتهای محلی روبهرو گردید؛ یکی از این چالشها، طغیان دوستمحمدخان بارکزائی و جمعهخان اسماعیلزهی در سالهای 1307-1319ش بود. اینکه علّت اصلی شورش سرداران بلوچ چه بود؟ و چگونه طغیان آنها سرکوب شد؟ سؤال اصلی این پژوهش است که کوشش میشود به روش تاریخی و شیوة توصیفی</strong><strong> </strong><strong>ـ تحلیلی، بر پایة اسناد طبقهبندیشده و آرشیوی سالهای 1307-1319ش بررسی و پژوهش شود. یافتههای تحقیق نشاندهندة آن است که شورش دوستمحمدخان بارکزائی و جمعهخان اسماعیلزهی، برخلاف حرکتهای دیگر این دوره در خوزستان، گیلان و آذربایجان شائبة تجزیهطلبی و استقلال نداشت و تلاشهای آنان، به علّت </strong><strong>سلطة بیگانگان خصوصاً انگلستان، بدرفتاری نظامیان با مردم منطقه، کشف حجاب و گسترش اقتدار سیاسی و اقتصادی آنان بوده است. </strong><strong>نگاهی دقیق به مندرجات اسناد مورد بررسی نشان میدهد که دلیل اصلی شکست حرکت خوانین بلوچ، عدم شناخت کافی آنها از دولتمردان انتهای دورة قاجار و ابتدای دورة پهلوی، بهویژه شخص رضاشاه، بوده است.</strong>https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6146_b5f547b78b0def8835d4ebba6a1224e4.pdfدانشگاه پیام نورپژوهشنامه تاریخ های محلی ایران2345-23907شماره دوم - پیاپی 14 - بهار و تابستان 9820190923Investigating the Role of the US Economic Operations Board in Agriculture in Fars Province (1330-1330 AH)بررسی نقش هیئت عملیات اقتصادی آمریکا در کشاورزیِ استان فارس (1330-1336ش)255272608810.30473/lhst.2019.40892.2105FAسلیمانحیدریاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه شیرازJournal Article20180902One year after the signing of the Iran-US Cooperation Agreement on Rural Development, agricultural experts from the College of Agriculture of Utah went to Fars province and eight other provinces to provide technical assistance to farmers, landowners and agricultural staff. Experts settled in Shiraz on November 2, 1930, and during their six years of work, provided technical assistance in agricultural extension and training, propagation training, agricultural mechanization and plant pest management. This study seeks to answer a fundamental question: What role did the US Economic Operations Board play in the agricultural transformation of Fars province?<br /> The findings of the study indicate that prior to the Americans’ presence in Fars, agriculture was traditional and, after the presence of Utah agricultural experts and the establishment of sample farms and practical training and theory, the mechanization of agriculture and the introduction of modern agriculture gradually provided that production increased per unit area and farmers in the stages of planting and harvesting, gradually used new tools and agricultural machinery such as tractors and combines. The research method is descriptive-analytical and the method of data collection is based on the library resources available at the University of Utah and the National Library and Documentation Organization of Iran.یک سال بعد از امضای مقاولهنامة همکاریِ ایران و آمریکا، در خصوص عمران و توسعه روستایی، کارشناسان کشاورزی دانشکده کشاورزی یوتا راهی استان فارس و هشت استان دیگر شدند، تا بتوانند کمکهای فنی خود را در اختیار کشاورزان، زمینداران و کارکنان ادارات کشاورزی قرار دهند. کارشناسان، در دوم آبانماه 1330 در شیراز مستقر شدند و در طول شش سال فعالیت، کمکهای فنی خود را در زمینة ترویج و آموزش کشاورزی، تربیت مروج، مکانیزه شدن کشاورزی و دفع آفات نباتی ارائه دادند. این پژوهش درصدد است به یک سئوال اساسی پاسخ دهد: هیئت عملیات اقتصادی آمریکا چه نقشی در تحول کشاورزی استان فارس داشت؟<br /> یافتههای پژوهش حاکی است تا قبل از حضور آمریکاییها در فارس، کشاورزی به صورت سنتی بوده است و پس از حضور کارشناسان کشاورزی یوتا و ایجاد مزارع نمونه و آموزش عملی و تئوری، زمینة مکانیزه شدن کشاورزی و گام نهادن در کشاورزی نوین به صورت تدریجی فراهم شد، به طوری که تولید در واحد سطح افزایش یافت و کشاورزان در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت، به تدریج از ابزارهای نوین و ماشینآلات کشاورزی مثل تراکتور و کمباین استفاده کردند. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای و مبتنی بر اسناد موجود در دانشگاه یوتا و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_6088_31206040b2bb427662416a32f0b9c6a8.pdf