per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
11
24
5040
pajoheshi
پارس، کانون اصلی پایداری و پشتوانة تداوم اندیشة سیاسی ایرانشهری در دورة اسلامی
Pars, the main focus of Sustainability and the Foundation of
Political Thought Continuity of Iranshahr in Islamic Era
محمودرضا کوه کن
1
استادیار تاریخ ایران دورة اسلامی، دانشگاه پیام نور اصفهان
با فروپاشی شاهنشاهی ساسانی، بسیاری از مبانی نظری اندیشة سیاسی ایرانشهری با چالش جدی مواجه شد. نظام فکری اعراب مهاجم به هیچروی با سنتهای سیاسی و آداب ملکداری ساسانیان سازگاری نداشت. پیشینة قومی و قبیلهای و اینک آموزههای اسلامی، فرهنگ سیاسی اعراب را از خصایصی برخوردار میکرد که آنان را از پذیرش مفاهیم سیاسی ایرانیان دور میساخت. اما فتح ایران به دست اعراب و از میان رفتن وحدت سیاسی و سازمان دولتی ساسانیان به معنی نابود شدن اندیشة قوامیافته و منسجم ایرانیان در حوزة سیاست و ملکداری نبود؛ بلکه این نظام فکری از طریق مبادی فرهنگی و با تلاش بخشهای مختلف مردم در جریان بود. در این میان ایالت پارس به جهت نقشی که در تبیین و بازتولید مفاهیم و مبانی نظری اندیشة سیاسی ایرانشهری ایفا نمود، اهمیتی بسزا دارد و این به دلیل موقعیتی بود که سرزمین مذکور در تاریخ و خاطرة جمعی ایرانیان داشت. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که ماندگاری آیین زرتشت، روحانیت زرتشتی، اشراف و خاندانهای بزرگ پارسی در این بخش از ایرانزمین، موقعیت ممتازی را برای پویایی و بازآفرینی اندیشة ایرانی بدان بخشید. روش پژوهش در این تحقیق به صورت توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای است.
By the collapse of Sasanid empire, many of the theoretical foundations of Iranshahr political thoughts faced a serious challenge. The intellectual system of Arab attackers was not compatible at all with Sasanids' political traditions and landowning customs. The ethnic and tribal history and then Islamic teachings, caused the Arabs' political culture to benefit the characteristics which made them not to accept the Iranians' political concepts. Iran's conquest by Arabs and the elimination of political unity and governmental organization of Sasanids, did not mean the annihilation of Iranians' coherent and consolidated thoughts in the field of politics and landowning, but this intellectual system was underway thorough the cultural bases and attempt of different groups of people. Meanwhile, as Pars province played an important role to explain and reproduce the intellectual concepts and foundations of Iranshahr's political thought, has a worthy importance and it is because of the mentioned land's position in history and memory of Iranians. The findings of the present study shows that the persistence of Zoroastrianism, Zoroastrian clergy, nobles and great Persian families in this part of Iran, gave an outstanding situation to Iranian thought in order to be dynamic and reproduced. The research method in this article is descriptive-analytical on the base of library studies.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5040_e95d23797875bb61074e1c63450075a8.pdf
ایرانشهر
پارس
ساسانیان
اندیشة سیاسی
Iranshahr
Pars
Sasanids
political thought
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
25
46
5041
pajoheshi
کانون های زردشتی فارس و سرانجام آنها در آغاز سدة پنجم هجری
Zoroastrian Community of Fars Province and Its Fate at the
Beginning of the Fifth Century Hegira
حمیدرضا دالوند
dalvandahura@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
فارس هم به سبب پیشینه آن وهم به عنوان خاستگاه ساسانیان مهمترین بخش از سرزمین ایران بود که سدهها پس از فروپاشی پادشاهی ساسانی رهبری جامعه زردشتیان ایران را در دست داشت. شواهد تاریخی و اسناد و مدارک درون جامعة زردشتی نشان میدهند که تا اوایل سده پنجم هجری، کانونهای زردشتی فارس از رونق و شکوه لازم برخوردار بودند و حکومت اسلامی نیز وجود آنها را به رسمیت شناخته بود. اما ناگهان از سدة پنجم هجری به بعد حضور تاریخیشان در فارس کمرنگ میشود، به گونهای که تا روزگار ما هیچ گزارش و سند موثقی، چه درون و چه بیرون از جامعة زردشتیان، مبنی بر حضور مؤثرشان در سرزمین یادشده وجود ندارد. آنچه در این گفتار بررسی شده است، بیان وضعیت زردشتیان فارس تا آغاز سده پنجم هجری و پژوهش در چگونگی رویاروییشان با دین اسلام است. همچنین، تلاش شده تا پاسخی منطقی برای سرانجام کار کانونهای زردشتی سرزمین یادشده فراهم گردد، پاسخی که بنابر دلایل مختلف، دامنههای شیرکوه در یزد را گزینه محتمل برای مهاجرت تشکیلات زردشتی منطقة فارس پیشنهاد میکند.
Fars, because of a long historical background and origin of Sasanid dynasty, was the only province of Iran that led the Iranian Zoroastrian community in times after fall of Sasanians. Historical evidence and documents in the Zoroastrian centers of Fars enjoyed the necessary prosperity and recognition of the Islamic state. But suddenly from the first half of 5th Hegira century onwards, their historical presence in Fars diminishes, so far as there are no credible reports, both inside and outside the Zoroastrian community, about their effective presence in the land. What has been discussed in this article is the expression and posture of the Zoroastrians in Fars until the beginning of the fifth century and the study of how they confront the religion of Islam. Also, it attempts to provide a logical answer for this important question: What happened in Zoroastrian community of Fars? a response which, for various reasons, suggests that Shirkouh's slopes in Yazd are a probable option for the migration of the Zoroastrian organization of the Fars region.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5041_84c1ab885bd9243b8d9f1f30e04c7369.pdf
زردشتیان
زردشتیان فارس
صوفیه فارس
فارس
یزد
Zoroastrian
Zoroastrians of Fars
Sofia Fars
Yazd
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
47
62
5042
pajoheshi
بررسی ریشه های شکل گیری روایتی عامیانه دربارة کشف مرقد شاهچراغ در شیراز
Investigating the Roots of Formation of Slangy Narrative about
Discovery of Shah Cheragh's Tabernacle in Shiraz
محمد مرادی
momoradi@shirazu.ac.ir
1
استادیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
مرقد احمد بن موسی الکاظم (ع) مشهور به شاهچراغ، در سدههای اخیر یکی از مراکز و عوامل اصلی تحولهای فرهنگی در شیراز بوده و به دلیل قرار داشتن در بافت قدیمی شهر، در ادبیات مجاورانِ این مرقد نیز حضور و نمودی چشمگیر داشته است. یکی از داستانهای مشهور در تاریخ عامة شیراز، روایتی است که زمان کشف و ساخته شدن مرقد این امامزاده را به عصر عضدالدولة دیلمی نسبت میدهد؛ با اینحال در پژوهشهای عمدتاً تاریخی موجود، به نقد اصالت این داستان بسنده شده و ریشهها و زمینههای شکلگیری آن در تاریخ عامة شیراز، تحلیل و معرفی نشده است. در این مقاله، به روش تحلیل محتوا، ضمن بررسی سیر تطور روایتهای کتبی و شفاهی موجود دربارة زمان و چگونگی کشف مرقد، عوامل مؤثر در شکل گرفتن این داستان و ریشههای احتمالی آن در روایت تاریخی که زمان کشف مرقد را عصر اتابکان دانسته، مشخص شده است. نتایج نشان میدهد، خلاف نظر پژوهشگران تاریخ شیراز، برخی از ارکان اصلی روایت شفاهی رایج در ادب عامة شیراز، ریشه در مستندات تاریخی و عرفانی این شهر دارد. همچنین، نوع معماری مرقد، آمیختگی داستان کشف مدفن شاهچراغ با روایتهای موجود دربارة دیگر امامزادگان مدفون در شیراز و نقش اقطاب ذهبیه در ادارة امور جاری آستان، از دیگر عواملی است که در بسط و رواج این داستان در ادبیات و تاریخ عامة شیراز مؤثر بوده است.
In recent centuries, the tabernacle of Ahmad-Ibn Musa-al-Kazem renowned as Shah-e-Cheragh, has been one of the main centers and factors of cultural evolutions in Shiraz and because of locating in the old contexture of this city, the literature of its neighbors has a salient sight. One of the famous stories in slangy literature of Shiraz, is a narrative which ascribe the time of its discovery and building to the age of Azod-al-Dowle-ye-Deilami. Nonetheless, in the present researches which are most historical, is suffice to the criticism of its originality and the roots of its formation in the slangy literature of Shiraz has not been introduced and analyzed. The study whilst investigating the evolution of available written and verbal narratives about the time and the manner of its discovery, has also specifies the effective factors in forming this story and its probable roots in the historical narrative, by using content-analysis method, which ascribe the time of its discovery to the age of Atabakan. Results show that, contrary to the opinion of history scholars of Shiraz, some of the main pillars of oral narrative that are common in slangy literature of Shiraz, are rooted in historical and theosophical documentations. The type of its architecture, amalgamation of the story of the discovery of Shahcheragh's tomb with the available narratives about other entombed innocent persons in Shiraz and the role of Zahabiyeh sects in ruling the going affairs of holy shrine are also the other factors which were effective in the expansion of this story in the slangy literature of Shiraz.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5042_7289eb3c2991e02baec91b5cff923966.pdf
احمد بن موسی (ع)
شاهچراغ
تاریخ عامة شیراز
ذهبیه
عضدالدوله
Ahmad-Ibn-Musa
Shah-e-Cheragh
slangy history of Shiraz
Zahabiyeh
Azod-al-Dowleh
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
63
78
5043
pajoheshi
زمینهها و عوامل مؤثر بر منازعات شیعیان و سنیان بغداد در عصر حاکمیت آلبویه
The Effective Backgrounds and Factors on Sunni-Shiite
Struggles in Baghdad under Buyids Dominion
زهرا جهان
z.jahan2010@chmail.ir
1
علی ناظمیان فرد
movarrekh@gmail.com
2
دانشجوی دکترای تاریخ، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه فردوسی مشهد
بغداد، دارالخلافة عباسیان که شماری از فرقهها و نحلهها را در خود جای داده بود، در سدة چهارم هجری که آلبویه بر آن سلطه یافت، صحنه نزاع و کشمکش میان شیعیان و سنیان گردید. این مجادلات، از عرصهها و مراکز فرهنگی آغاز و به تدریج، به صحنههای اجتماعی کشیده شد و آرامش مدنی را بر هم زد. درست است که بیشتر فرقههای اسلامی در طول تاریخ با یکدیگر اختلاف نظر داشتهاند؛ اما در این مقطع تاریخی، اختلافها و منازعات شیعه و سنی نمود عملی بیشتری یافت و کمتر سالی بدون درگیری آنها سپری میشد. این پژوهش با تکیه بر روش کیفی و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، میکوشد تا با شناسایی زمینهها و عواملی که در تکوین، تشدید و کاهش منازعات میان شیعیان و سنیان در این مقطع زمانی ایفای نقش مینمودند، به تبیین آنها بپردازد
Baghdad, the Abbasid Capital, which contained some factions became the field for struggle between Shiites and Sunnis. These controversies did not limited to cultural domains and centers, and spread gradually to social scenes and disturbed the civil peace. It is right that there has been struggle and conflict among the Islamic factions during the history, but in this era, the struggle between the Shiite and Sunnis became more violent than ever before. The present study-which is based on a descriptive and analytical approach through the qualitative method with – was aimed to clarify backgrounds and factors which acted in rebating and intensifying the struggles between the Shiite and Sunnis which in turn determine and explain such initiatives.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5043_1d8e3f1c8e045483366c859a7e1c1b68.pdf
بغداد
شیعیان
سنیان
منازعات فرقهای
تعصبات مذهبی
ضعف خلفا
Baghdad
Shiites
Sunnis
sectarian strife
Religious fanaticism
Caliphate weakness
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
79
92
5044
pajoheshi
تأثیر تجاری شدن کشاورزی بر نظام مالکیّت زمین در دورۀ قاجار (مطالعۀ موردی: مازندران)
The Impact of Agricultural Commercialization on the land ownership system In the Qajar period (Case study: Mazandaran)
زهرا نادی
nadi.zahra90@gmail.com
1
محسن بهشتی سرشت
mbeheshtiseresht@yahoo.com
2
ذکرالله محمدی
zk.mohamadi@yahoo.com
3
باقرعلی عادلفر
badelfar@gmail.com
4
دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین
دانشیار گروه تاریخ، همکار پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه الزهرا
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
رشد سرمایهداری در ایران و وابستگی به بازار جهانی در قرن نوزدهم سبب شد تا حوزههای مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور در این دوره تا حدودی متأثر از تحولات غرب و نظام جهانی باشد. این وابستگی بخش کشاورزی را نیز دستخوش تغییر کرد و به رشد کشاورزی تجاری منجر شد. در این پژوهش تلاش شده تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر نظریۀ توسعۀ وابسته و بهرهگیری از اسناد آرشیوی، به این پرسش پاسخ داده شود که رشد کشاورزی تجاری چه تأثیری بر نظام مالکیّت زمین در مازندران داشته است؟ پس از بررسی و تحلیل دادهها و اسناد، این نتیجه حاصل شد که رشد کشاورزی تجاری در ایران قرن نوزدهم سبب اهمیت یافتن زمین و سودآوری زمینداری و زراعت فرآوردههای پولی شد. این مسئله موجب گرایش طبقات غیرزمیندار جامعه، اعم از تاجران و دولتمردان و حتی اتباع خارجی به تملّک زمین و کشاورزی گردید. این افراد با خریداری اراضی متعدد، به طبقۀ ملّاک جامعه پیوستند و زمینۀ گسترش مالکیت خصوصی و مناسبات اربابی را فراهم آوردند. نیاز روزافزون به زمینهای زراعی و تمایل به گسترش املاک شخصی، سبب شد تا عدهای به اجارۀ اراضی و حتی تصرف عدوانی زمینهای کشاورزان و خردهمالکان محلی اقدام نمایند که این امر ضمن گسترش طبقۀ زمیندار جدید در مازندران، به بیزمین شدن بسیاری از کشاورزان بومی انجامید.
The growth of capitalism in Iran and the dependence on the world market in the nineteenth century led to various spheres of economic and social in country influenced by the developments of the West and the global system during this period. This dependency also changed the agricultural sector as well and led to the growth of commercial agriculture. In this research, It has been tried to use the descriptive-analytical method and relying on the theory of dependent development and the use of archival documents, to be answered to this question that What is the effect of growing commercial agriculture on land ownership system in Mazandaran? After reviewing and analyzing data and documents, this result was obtained that the growth of commercial agriculture has led to the importance of land and land management profitability and the cultivation of monetary products in nineteenth-century in Iran. This led to the tendency of the non-temperate classes of society, including traders, government officials and even foreigners to own land and agriculture. These people joined to the landowner class of the community to purchasing multiple lands and provided the ground for the expansion of private property and the master's Relationship. The growing need for arable land and the desire to expand personal property, Led to some action to lease land and even capture forcible of farmers' lands and minor owners of local that this issue, as the new landlord develops in Mazandaran, led to the landless many native farmers.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5044_d8d389d9c35753eae35513adb84e57f8.pdf
نظریة توسعة وابسته
کشاورزی تجاری
مالکیت زمین
مازندران
دورۀ قاجار
Dependent development theory
Commercial farming
Land ownership
Mazandaran
Qajar period
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
93
108
5045
pajoheshi
بلوچستان و نقش آن در تحولات سیاسی اواخر دورة صفوی و پیامدهای آن
Baluchistan and Its Role in the Political Developments of
the Late Safavid Period and Its Consequences
کورش صالحی
ahmad.aghili@yahoo.com
1
زینب بلوچینژاد
2
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه سیستان و بلوچستان
کارشناس ارشد تاریخ، دانشگاه سیستان و بلوچستان
صفویان تا روزگار شاهعباس اول نظارت مناسبی بر اوضاع ایالات دور دست مانند مکران (بلوچستان) نداشتند؛ از این رو آنان بعد از تسلط بر این نواحی، با واگذار کردن ادارة بخشی از بلوچستان به والی کرمان و قسمت دیگری از آن به ملوک سیستان، به صورت نیابتی به حکومت با واسطه در این مناطق پرداختند. تأثیرات منفی این روند که به طور نسبی بر نظارت غیرمستقیم ایالات استوار بود، در کوتاه مدت هویدا نشد اما در بلند مدت و به گاه ضعف حکومت مرکزی، مشکلات فراوانی را برای صفویان و کانونی از نارضایتی محلی را در بلوچستان پدید آورد و به پیروزی غلجاییان در حمله به سوی پایتخت صفویان کمک بسیاری نمود. سؤال اساسی این پژوهش این است که مبنای شورش بلوچهای جنوب شرق ایران در دورة صفویه چه بود؟ فرض اصلی مقاله بر آن است که حملات متعدد حکام کرمان، سختگیریهای مذهبی و فشارهای مالیاتی سبب نارضایتی مردم از حکومت صفویه و در نهایت شورش آنها گشت؛ این شورشهازمینههای تضعیف حکومت صفویه در مرزهای شرقیو گسترش شورش محمود افغان را فراهم نمود. این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی به فراز و نشیب تحولات این ایالت در روزگار صفویه میپردازد، نشان میدهد که عوض شدن نقش اقوام مرزنشین از مرزبانی به عامل نفوذ و یاریرسان مهاجمان تا چه میزان به طرز حکومت، رفتار و نگرش ساختار دولت مرکزی صفوی بستگی داشته است.
The Safavids did not have a proper supervising of the situation in distant states such as Makoran (Baluchistan) until the time of Shah Abbas I. Thus, after domination of these areas, they turned the government into mediators by handing over the administration of a part of Baluchistan to the Governor of Kerman and another part of it to the Sultanate. This process, which was roughly based on indirect observation of states, although its short-term negative effects were not revealed in the short term, but in the long run, and occasionally the weakness of the central government, caused a lot of problems for the Safavids and focused on local dissatisfaction in Baluchitan. And this field contributed greatly to the victory of the Ghiljaidsin the attack on the capital of the Safavid. The basic question that this study seeks to provide a well-grounded answer to what was the basis of the context and effect of the Baluch revolt in southeastern Iran during the Safavid period? The main hypothesis of the paper is that the numerous attacks of Kerman rulers, religious hardship and tax pressures caused people to be dissatisfied with the Safavid regime and caused them to revolt in the late Safavid; these riots set the stage for weakening the Safavid rule on the eastern borders and spreading the Mahmud Afghan refugee provided. This paper describes the ups and downs of developments in this state in Safavid era, which shows that the change in the role of the borderland peoples from the borderland to the influence factor and the attackers to the extent to which the government, the behavior and attitude of the structure of the central government of Safavid It depends.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5045_e71c4b75f9047d7cd21da61092d6933e.pdf
مکران
بلوچستان
سقوط صفویه
غلجاییان
کرمان
Makoran
Baluchistan
Safavid fall
Ghiljaids
Kerman
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
109
122
5046
pajoheshi
هویت ایرانی در ایلات خمسه با تکیه بر ایل عرب
Iranian Identity in The Khamseh relying on Arab tribes
Mojtaba Ashraf, Eskandar Kiani Shavandi
مجتبی اشرف
mojtaba.ashraf65@gmail.com
1
اسکندر کیانی شاوندی
2
کارشناس ارشد تاریخ، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکترای تاریخ، دانشگاه شیراز
جامعة ایرانی، در مدت زمان طولانی، از مجموعهای از ایلات در کنار جوامع یکجانشین و شهرنشین تشکیل شده بود که هر چند قدرت در دست ایلات بود ولی فرهنگ و تمدن ایرانی به عنوان فرهنگ غالب و مستمر در جریان بود. اعراب فارس در شمار یکی از ایلات اتحادیة ایلات خمسه بودند که در تحولات قدرت در جنوب ایران، بهویژه از دورة قاجار به بعد، نقش داشتند. تداوم سکونت این ایل در فلات ایران باعث شد تا خود را جزئی از ایلات ایرانی بدانند و متأثر از روابط متقابل با دیگر ایلات ساکن در فلات ایران و جوامع شهرنشین، رسوم کهن ایرانی را برپای دارند و با وجود تفاوتهای قومی، هویت خود را جزئی از هویت ملی ایرانی بدانند. این پژوهش درصدد است تا مؤلفههای هویت ایرانی شکل گرفته در ایلات عرب فارس را بررسی کند. در این پژوهش در صدد پاسخ به این سؤالات هستیم که نسبت ایل عرب خمسه با هویت و فرهنگ ایرانی چگونه است؟ هویت و فرهنگ ایرانی چگونه در این ایل شکل گرفته است و مؤلفههای آن چیست؟ یافتههای پژوهش بیانگر این است که این قوم به لحاظ جغرافیای محل سکونت و ساکن بودن در قلب تمدن ایرانی و همچنین همجواری با ایلات و اقوام ایرانی، هویت و خلق و خوی ایرانی یافتهاند و ویژگیهای فرهنگی، رسوم ایرانی کهن و مؤلفههای هویت ایرانی در میان این طایفه دیده میشود. روش انجام این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، با تکیه بر منابع کتابخانهای و نیز بررسی میدانی و انجام مصاحبههای شفاهی است.
In the long period of time, Iran society was consist of a set of Eilat and settled and urban communities. Although power was in the hands of Eilat but it was the Iranian culture and civilization which dominant Gulf Arab Fars are one of the Confederate tribes of the Khamse that played an important role in the transfer of power in southern Iran, especially from the Qajar period. Continuity of residence in the Iranian Plateau led the tribe to know as a part of the Iranian tribes. The Khamse influenced by the interaction with other tribes living in the Iranian plateau and urban communities were set up ancient Iranian customs, and despite ethnic differences, they identify themselves as a part of the Iranian national identity. This research tries to investigate the components of Iranian identity formed in the Arab Fars tribes. This study seeks to answer these question that; What is the relation of the Arab Khamseh tribes with Iranian identity and culture? how this identity and culture in the tribe is formed and what are its components? The study indicate that in terms of living location, these people were in the heart of Iranian civilization and because of proximity to tribal and ethnic groups, they found Iranian identity and temperament, in which cultural characteristics, traditions, and elements of Iranian identity could be seen among this tribe. The methodology of this paper is analytical - descriptive based on Library resources, empirical study, and oral interviews
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5046_9fff06fe284d4f343c2d756e6d6a62cf.pdf
هویت
هویت ملی
ایلات خمسه
ایل عرب
identity
National identity
The Khamse
Arab tribe
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
123
134
5047
pajoheshi
جغرافیای تاریخی نصرتآباد (با تکیه برموقعیت اقتصادی، سیاسی و نظامی)
Nosratabad Historical Geography (based on the economic,
political and military situation)
ناهید براهوئی
n.barahui@yahoo.com
1
عباس اویسی
abbasovise@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه پیام نور زاهدان
نصرتآباد در حال حاضر یکی از بخشهای شهرستان زاهدان به شمار می آید. مرکز این بخش نیز با عنوان شهر نصرتآباد در حدود صد کیلومتری شمال غرب زاهدان بر سر راه بم قرار دارد. در آثار مورخان و جغرافیدانان قدیم از این شهر با عناوین مختلفی نظیر: اسبیذ، اسپه، اسفی، سپه و سنیج نام برده شده است. موقعیت جغرافیایی نصرتآباد به عنوان تنها آبادی میان کویر کرمان و سیستان موجب اهمیت آن شده است. وجود قنات و کشاورزی در مسافت طولانی کویر لوت، نصرتآباد را به عنوان مهمترین منزل بین راه برای مسافران و کاروانهای تجاری که از غرب به شرق و سیستان تا هندوستان به تجارت مشغول بودند، تبدیل نمود. آثار و بناهای بر جای مانده در این مکان از گذشته، نظیر مناره و کاروانسرا، نشانگر توجه حکام به آبادانی آن است؛ به گونهای که تا دورة قاجار، علاوه بر اهمیت تجاری، بدلیل موقعیت سیاسی و نظامی نصرتآباد، توجه بیشتری از سوی پادشاهان قاجار به آن معطوف شد. این عوامل موجبات بنای قلاع و تجهیزات نظامی و زندان را در این منطقه فراهم نمود. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی جغرافیای تاریخی نصرتآباد (با تکیه بر موقعیت اقتصادی، سیاسی و نظامی) میپردازد.
Nosratabad is now one of the region of the city of Zahedan. Nosratabad region as the center of town about a hundered (Km) north of west Zahedan–bam is on the way. In the writing of ancient historians and geographers of the city with titles such as Esbyz, Espe, Esfi, Sepeh and is named Sanij. Nosratabad geographical location as the only desert village between Kerman and Sistan is the cause of its importance. There are long–distance aqueducts and agricultural Lut desert, Nosratabad as the home of way for passengers and the trade caravan from west to east and Sistan – India trade had been transformed. The remaining munuments of the past in this place, such as minarets and an inn due to development is a demonstrator of governors. So that the Qajar period, in addition to commercial importance, due to the political and military situation, Nosratabad, more attention was paid to it by the king of the Qajar. These factors led to the construction of forts and military equipment and the prison provided in the region. This research uses a descriptive-analytical method to examine the historical geography of Nosratabad (based on the economic, political and military situation).
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5047_2a0ca9b3faca04d47a047b14ed47f101.pdf
جغرافیای تاریخی
سیستان و بلوچستان
اسپه
نصرتآباد
Historical geography
Sistan and Baluchistan
Espe
Nosratabad
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
135
152
5048
pajoheshi
تأملی بر شورش منطقة طرهان در سال 1306ش. (شورش علیمحمدخان غضنفری)
Ali Mohammad Khan Ghazanfari rebellion; an analysis on the rebellion of Tarahān in 1927A.D.
مسعود آدینه وند
masoud.adineh66@yahoo.com
1
حسن زندیه
zandiyehh@ut.ac.ir
2
دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه تهران
در سال 1306ش. در منطقه طرهان لرستان، شورشی برضد قوای رضاشاه به وقوع پیوست و سرتیپ شاهبختی فرمانده لشکر غرب، به محاصرة بومیان آنجا درآمد. این رویداد که آخرین شورش ایلی لرستان بر ضد قوای دولتی بود، به رهبری علیمحمد خان غضنفری (امیراعظم) فرزند نظرعلیخان، رخ داد. تلاش برای تأسیس دولت مطلقه، رفتار خشونتآمیز فرماندهان ارتش در اجرای برنامههای خلع سلاح و اسکان اجباری و بیتوجهی به خلقیات عشایر لرستان، در بین ایلات مختلف آنجا موجی از ترس و تنفر نسبت به ارتش و دولت ایجاد کرد و به وقوع شورشهایی از جمله در منطقه طرهان منجر شد که بررسی آن، مسئلة مقالة پیشرو است. هدف این مقاله، واکاوی زمینهها و بسترهای بروز این شورش و تبعات آن بوده و درصدد پاسخ به این پرسش است که علل بروز، ماهیت و سرنوشت شورش طرهان چه بوده؟ نتایج پژوهش نشان میدهد برخورد تند فرماندهان ارتش با عشایر، ترس بومیان از ورود قوای دولتی، تلاش برای حفظ قدرت محلی و اختلاف خانوادگی بین حکام آنجا علل اصلی وقوع این شورش بوده و در نهایت، برتری عده و عُدّه قوای نظامی و اختلافات داخلی بین عشایر، منجر به شکست شورش، تسلیم امیراعظم و تصرف منطقه به دست ارتش شد.
In 1927A.D, in Tarahān area at Lorestan, a rebellion took place against Reza Shah in which the natives surrounded the commander of the west division, brigadier general Shah-bakhti. Ali Mohammad Khan Ghazanfari (Amir Azam), son of Nazar Ali Khan, was the leader of this rebellion, which was the last major one in Lorestan against the government forces. That was because of government’s attempt to establish tyranny, the military commanders’ brusqurie in implementing some programs such as unarming, compulsory settling, and neglecting the attitudes of tribes of Lorestan. These had caused some sort of fear and hatred of the army and the government among the tribes of the area which, in turn, leading to rebellions including ones that occurred at Tarahān. In this study, we shall analyze the previously mentioned event. The purpose of this study is to examine the nature, the context, the causes, the consequences and the fate of the rebellion of Tarahān. The results show that the outrageous behaviors of army commanders towards tribes and natives’ fear of the supremacy of military forces, some efforts to preserve the local authority and various family disputes among the local rulers were the main causes of the rebellion. These led the rebellion into defeat, made AmirAzam give up, and at the end, the army captured the area.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5048_ad80295b48caff7d24af258e62c67492.pdf
رضاشاه
عشایر
طرهان
علیمحمدخان
شاهبختی
Reza Shah
Tribes
Tarahān
Ali Mohammad Khan
Shah-Bakhti
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
153
172
5049
pajoheshi
تحلیلی پیرامون رویکرد اقتصادی زنان حاکمة قراختایی کرمان
The Role of the Qara-Khitai Queens in Economic Situation of Kerman
جمشید روستا
jamshidroosta@yahoo.com
1
سحر پورمهدیزاده
2
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه شهید باهنر کرمان
کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
با تأملی در تاریخ حکومت محلی قراختائیان کرمان (708-619ق) میتوان دریافت که همزمان با حاکمیت این سلسله، برخی از بانوان قراختائی، با کاردانی و لیاقت، وارد عرصههای سیاسی شده و حتی میتوانند بر تخت حکومت قراختائیان کرمان، تکیه بزنند. به رغم نقش بسیار تأثیرگذار این زنان حاکمه در رونق سیاسی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی بخشی از سرزمین ایران طی قرون گذشته، در تحقیقات و پژوهشهای امروزی، توجّه و عنایت کافی به جایگاه این زنان حاکمه، مبذول نشده و خدمات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنان مغفول مانده است. از همین رو پژوهش حاضر با کاربرد روش تحلیلی بر آن است تا ضمن معرفی این زمامداران زن، فعالیتهای مستقیم و غیر مستقیم آنان در توسعة سیاست و اقتصاد سرزمین کرمان را مورد واکاوی قرار دهد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برخی از زنان این حکومت همچون ترکان خاتون و پادشاه خاتون توانستند بر صدر حکومت کرمان دست یافته و با ایجاد ثبات سیاسی و گسترش قلمرو، زمینه را برای رونق اقتصادی کرمان فراهم آورند
Reflecting on the Qara-Khitai Dynasty in Kerman (between 619 to 704 AH), we can see that coincides with the rule of the dynasty, some women, with the power to enter the political arena and can even be the King of Kerman. Despite the increasingly influential role in the prosperity of the kings of the political, social and economic part of Iranian territory over the centuries, in today's research, not paying enough attention to the position of these ruling women and their political, cultural and economic role have been neglected. Therefore, the present study uses an analytical method to introduce these female leaders in their direct and indirect activities in the development of Kerman's land policy and economy. Therefore, the present study uses an analytical method to introduce these female leaders in their direct and indirect activities in the development of Kerman's land policy and economy. The results show some female leaders at the head of the Kerman government and with political stability and expansion, Kerman provide the foundation for economic prosperity.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5049_bf57ffcd15b88939f42b5cc56bd16c87.pdf
زنان حاکمه
کرمان
قراختاییان
سیاست
اقتصاد
ruling women
Kerman
Qara-Khitai Dynasty
politics
economics
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
173
188
5051
pajoheshi
نقش قومس در دولت اسماعیلیة نزاری ایران
The Role of Qumes in the Nazari Ismaili State of Iran
سید محمد سید یزدی
1
سید رسول موسوی حاجی
seyyed_rasool@yahoo.com
2
جواد نیستانی
janeyestani@modares.ac.ir
3
سید مهدی موسوی کوهپر
smkooh@yahoo.com
4
فاطمه جان احمدی
janahmad2004@yahoo.com
5
دانشجوی دکتری باستانشناسی دوران اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس
استاد گروه باستانشناسی، دانشگاه مازندران
دانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه تربیت مدرس
ایالت قومس، پس از رودبار الموت و قهستان، سومین ناحیهای بود که پایگاههای نزاریان به صورت گسترده در آن ایجاد شد. استراتژی اسماعیلیان برای تسلط بر یک ناحیه، تصرف قلعههای آن ناحیه و پایگاه قرار دادن آن قلعهها برای تصرف کل ناحیه بود. در راستای این استراتژی، نزاریان، به رهبری حسن صباح، در 489ق با بهرهگیری از اختلافات داخلی میان سلجوقیان، توانستند دژ گردکوه و چندین قلعة دیگر را در ایالت قومس به دست آورند و بهتدریج قومس را به قلمرو خود منضم کنند. این پژوهش با گردآوری اطلاعات از منابع تاریخی، با روش تحلیلی استنتاجی و نیز تکیه بر نتایج بررسی میدانی باستانشناختی قلعههای اسماعیلیة قومس، بهدنبال یافتن پاسخ برای این پرسش است: دلایل اهمیت قومس برای اسماعیلیان و نقش آن در اقتداربخشی به دولت اسماعیلیة نزاری ایران چه بوده است؟ حاصل پژوهش نشان داد که این ایالت از دو جنبه برای نزاریان مهم بوده است: نخست، قرار گرفتن آن در میان دو مرکز استراتژیک آنها یعنی رودبار الموت و قهستان و عملکرد آن به عنوان پل ارتباطی میان این دو ناحیه؛ دو دیگر، گذر شاهراه تجاری و مواصلاتی خراسان از این ناحیه. این ویژگیها از طرفی سبب یکپارچگی قلمرو اسماعیلیان شد و از طرف دیگر تسلط بر قلعههای این ناحیه، بهویژه گردکوه، تسلط بر شاهراهِ خراسان و شاخههای آن را به دنبال داشت و مجموع این موقعیتها بهوضوح بر قدرت سیاسی و اقتصادی نزاریان افزود
After the time of Rudbar-e Alamut and Quhestan, the state of Qumes was the third district in which Nazari bases were extensively built. The Ismailis’ strategy in dominating a region was to capture the castles of that area and use those castles as a base to occupy the entire area. In line with this strategy, Nazaris led by Hasan-e Sabbah in 489 AH through the internal disputes between the Seljuqs, were able to win the castle of Gerdkouh and several other castles in the province of Qumes; they then gradually annexed the Qumes to their territory. Through collection of data from historical sources, utilization of an inferential analytical method, and reliance on the results of archaeological explorations of Ismaili’s castles of Qumes, this article presents the search for answers to the following questions: what are the reasons for the importance of Qumes to the Ismailis, and what is the role of Qumes in legitimizing the Nazari Ismailis’ presence in Iran? The results of this study indicated that Qumes was important for the Nazaris in two key ways: first, its location between the two strategic centers, Rudbar-e Alamut and Quhestan; and its functioning as a bridge between the two regions; secondly, the location of the Khorasan commercial highway leading out from this region. On one hand, these features were responsible for greater integration of the Ismailis’ realm, and on the other hand, the domination of the castles of this area, especially Gerdkouh, led to dominance of the Khorasan highway and its branches. All of these factors clearly contributed to the Nazaris’ political and economic power.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5051_3120f656e21f5ed8c7a9f935efe2656a.pdf
اسماعیلیه
قومس
گردکوه
رودبار الموت
قهستان
Ismaili
Qumes
GerdKouh
Rudbar-e Alamut
Quhestan
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
189
204
5134
pajoheshi
اهمیت و ارزش بقعة شیخ صفیالدین اردبیلی در معماری و هنرهای اسلامی(۶۵۰-۷۳۵ق)
The Importance and Value of Sheikh Safi al-Din Ardebili's Tomb
in the Islamic Architecture and Arts (650-735 AH)
حسن مجربی
mojarabi398@gmail.com
1
علی غلامی فیروزجائی
gh.firozjaii@yahoo.com
2
استادیارگروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم انتظامی امین
دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
بقعة شیخ صفیالدین از نظر معماری و هنرهای اسلامی دارای اهمیت و ارزش خاصی است. این بقعه از آثار قرن هفتم هجری بوده و بهتدریج توسعه و گسترش یافته و به وضع فعلی درآمده است. بنای مذکور، ابتدا خانقاه و محل سکونت شیخ و کانون صوفیان و مریدان او بود. اما پس از او، شیخ صدرالدین آن را به صورت بقعه درآورد. این پژوهش در صدد پاسخگویی به این پرسش است که بقعة مذکور از لحاظ هنری و معماری از چه جایگاهی در طول تاریخ برخوردار بوده است؟ نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که بقعة شیخ صفیالدین اردبیلی از مهمترین و با ارزشترین آثار هنر و معماری اسلامی یادگار دورة صفویه است و با وجود اثر عوامل طبیعی مثل زلزله، سیل و ویرانیهای ناشی از آن، باز هم از عنصرهای عالی ایران محسوب شده و بهصورت عینی، تلاشهای هنرمندان ایرانی و سبک معماری آذری و اسلامی مشهود بازتاب داده است. مقالة حاضر، با روشی میدانی و توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر متون کتابخانهای، به ارزیابی تاریخ ساخت، تغییر و توسعة بقعه و مجموعههایش و همچنین بررسی اهمیت و ارزش معماری و هنری آن میپردازد.
Sheikh Safi's tomb is of special significance in the field of architecture and arts. This monument is from the works of the seventh century AH and has gradually expanded to the present state. The building was originally a monastery residence of mystics and the center of Sufis. But after them, Sheikh Sadr al-Din, made it pantyhose. This research seeks to answer the question of what historic status of art and architecture has been in history? The result of this research shows that the tomb of Sheikh Safi al-Din Ardebili is one of the most important and valuable works of Islamic art and architecture of the Safavid period. Despite the effect of natural factors such as earthquakes, floods and destruction, the tomb are considered a top Iranian art work and the style of Azeri and Islamic architecture. The present article deals with the field study and descriptive-analytical methods and relying on library texts to evaluate the history of the construction, change and development of the tombstone and its collections, as well as the importance of its architectural and artistic value.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5134_9ae4491c403b5524aab6d1b660e08912.pdf
اردبیل
بقعة شیخ صفی
صدرالدین
چینیخانه
گنبد الله الله
Ardebil
Sheikh Safi's tomb
Sadr al-Din
Chinese House (The place where during the Safavid period was the storage site of Zarrineh
Shimonos and custom containers of Shah Abbas I From China)
Dome of Allah Allah
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
205
228
5135
pajoheshi
تحولات تاریخنگاری محلی ایران در دورة سلجوقی
Developments of Local Historiography of Iran in Saljuk Period
اسماعیل طوری
esmailtouri@yahoo.com
1
مقصودعلی صادقی گندمانی
m_sadeghi@modares.ac.ir
2
دانشجوی دکتری تاریخ ایران دورة اسلام
دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس
تاریخنگاری محلی در ایران، از قرن پنجم هجری و با شروع حکومت سلجوقیان (431ق)؛ وارد دورۀ جدیدی میشود. بررسی آثار بهجا مانده از تاریخنگاری محلی ایران در دورۀ سلجوقی با تکیه بر سؤال اصلی پژوهش مبنی بر ماهیت تحولات تاریخنگاری محلی ایران در این عصر، نشاندهندۀ ظهور تغییراتی در پایگاه طبقاتی مورخان، روشهای نگارش آثار، موضوعات تواریخ، زبان این آثار، انگیزهها و اهداف مورخان و همچنین مخاطبان این تواریخ محلی میباشد. بر همین اساس؛ اقدام بعدی در جریان تحقیق، بعد از پی بردن به تغییر در روند نگارش تواریخ محلی، کنکاش در چرایی این تغییرات میباشد؛ که برای سهولت در این امر، تواریخ محلی دورۀ سلجوقی در سه دستۀ تواریخ شخصیتمحور، سیاسی و ترکیبی دستهبندی شده است. بررسی تواریخ محلی این دوره در دستهبندی فوق، نشان میدهد که عامل اساسی در تغییر روند نگارش تواریخ محلی، به روی کار آمدن گستردۀ طبقۀ ادیب ـ مورخان برمیگردد. این مورخان، انگیزهها و اهداف متفاوتی از نوشتن تواریخ محلی، نسبت به پیشینیان دارند و تفاوت در انگیزههای این مورخان باعث میشود تا در روشهای مورد استفادۀ خود در نگارش تواریخ محلی نیز تجدیدنظر کنند. به روی کار آمدن این طبقۀ جدید از مورخان، موجب تغییر در پایگاه طبقاتی مخاطبان تواریخ محلی گشته و در نتیجۀ این امر، زبان فارسی جایگزین زبان عربی در نگارش تواریخ محلی میگردد. تحقیق اخیر از نوع تحقیقات تحلیلیِ تاریخی بوده و روش مورد استفاده در آن نیز روش تبیینی میباشد. اما در عین حال از اصول و مبانی جامعهشناسی معرفت نیز در بررسی منابع بهره برده شده است.
Local historiography in Iran, from the fifth century AH and starting with the rule of the Seljuks (431 AH), entered a new era. The study of the works of local Iranian historiography during the Seljuk period, relying on the main research question based on the nature of the local history of Iran in this era, indicates the emergence of changes in the historic class base, the methods of writing works, chronicles, the language of these works, the motives and goals of the historians as well as the addressees of this local chronicle. Accordingly, the next step in the investigation, following the change in the process of writing local chronicles, is to wonder why these changes are; for ease in this matter, the local chronicle of the Seljuk period has fallen into three categories: personality driven, policy, and combination. The study of local chronology of this course in the above category shows that the fundamental factor in changing the process of writing local chronicles is the widespread acceptance of the literary class of historians. These historians have different motives and goals in writing local chronicles than their predecessors, the differences in their motivations caused to revise in the methods used in writing local chronicles. With the arrival of this new class of historians, the change in the addressees’ class base of the local chronicle has come to pass, and as a result, the Persian language replaced the Arabic language in writing the local chronicle. Recent study is a historical-analytical research and the method used is explanatory. But at the same time, the fundamentals of sociology of knowledge have also been used to explore resources.
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5135_2c403c72470380b38387e362d91ecca4.pdf
: ایران
سلجوقیان
تاریخنگاری محلی
ادیب ـ مورخان
زبان فارسی
Iran
Seljuk
local chronicle
bureaucrat historians
Persian language
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
229
252
5052
pajoheshi
بررسی شاخصههای نوین تاریخ نگاری محلی در آثار اعتمادالسلطنه
An Investigation of Modern Indicators of Local Historiography
in the Works of Etemad Al-Saltaneh
قباد منصوربخت
ghobad.mansourbakht@gmail.com
1
رضا عبادی جامخانه
masood_koochooloo2006@yahoo.com
2
رضا شعبانی
mojtabatabriznia@gmail.com
3
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه شهید بهشتی؛ گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
استاد گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
استاد گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
تاریخنگاری محلی، بازنمایی گذشته در مقیاس محلی و منطقهای است. ویژگی پژوهشهای اینگونه، محدودیت به لحاظ موضوعی، زمانی و مکانی است و این امر زمینه جزئینگری و پرداختن به تاریخ اجتماعی / تاریخ فرودستان را فراهم میآورد. امروزه محققان پیشینة این نوع تاریخنگاری در ایران را حتی به تکنگاریهای دورة جهانگشایی اعراب مسلمان میرسانند؛ اما بین تاریخنگاری محلی سنتی و نوین تمایزاتی وجود دارد که در محلینگاریهای اعتمادالسلطنه نمود یافته است. در همین راستا، پرسشهای اصلی پژوهش حاضر عبارتنداز: 1. اعتمادالسلطنه دارای چه شیوههای تاریخنگاری محلی است؟ 2. شاخصههای نوین تاریخنگاری محلی در عرض چگونه در آثار اعتمادالسلطنه نمود یافته است؟ 3. زندگانی عامة مردم در تاریخنگاری محلی اعتمادالسلطنه چه جایگاهی دارد؟ بنابراین هدف پژوهش بررسی شاخصههای نوین تاریخنگاری محلی اعتمادالسلطنه است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و نتایج و یافتههای پژوهش نشان میدهد تاریخنگاری محلی در بعد عرضی، از خصوصیات بارز تاریخنگاری اعتمادالسلطنه بودهاست. نگاه عرضی یعنی نگاه خردبین به تاریخ فرودستان، توجه به انواع فقر، گردآوری دادهها به روش مطالعة میدانی، مشاهده و مصاحبه
Local historiography is a representation of the past on a local and regional scale. The characteristics of such research are thematic, time and space constraints, and this provides for a partial consideration and addressing the social history/ history of the descendant. Nowadays, scholars consider the history of this kind of historiography in Iran, even to the monographs of the period of Arab Muslim imperialism era. However, there is a distinction between traditional and modern local historiography, which has been illustrated in the local historiography of Etemad al-Saltaneh. In this regard, the main questions of the present research are: What practices of local historiography does Etemad al-Saltaneh have in his works? How are the indicaotrs of local historiography displayed in the works of Etemad Al-Sathaneh? What are the status of common people's lives in the local historiography of Etemad al-Saltaneh? Therefore, the aim of this research is to study the new features of the local history of Etemad al-Saltanah. The research method is a descriptive-analytic type and its research findings indicate that local historiography in the lateral dimension is one of the most characteristic features of the text in the works of Etemad al-Saltanah. The transverse look is the look of the wise in the history of the descendant, paying attention to the types of poverty, collecting the data in the field of study, observation and interviewing
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5052_12242e268eaa8fc841264fcd26d8229d.pdf
تاریخنگاری محلی در عرض
قاجار
تاریخنگاری نوین
Etemad al-Saltaneh
local historiography in the lateral dimension
Qajar
modern historiography
per
دانشگاه پیام نور
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران
2345-2390
2538-5321
2018-03-21
6
شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97
253
259
5053
pajoheshi
بررسی تاریخی فعالیت اقتصادی زنانِ ایران در دورة قاجار
Historical Review on Economic Activities of Iranian Women in Qajar Era1
یگانه موسوی جهرمی
yeganehmj@gmail.com
1
ارغوان فرزین معتمد
afarzinmotamed@gmail.com
2
نرگس خاکی
n.khaki88@gmail.com
3
استاد اقتصاد، دانشگاه پیام نور؛ دکترای اقتصاد، دانشگاه الزهرا(س)
کارشناسی ارشد پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه پیام نور
کارشناسی ارشد پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه پیام نور
مطالعة اهمیت و نقش مشارکت زنان در مناطق اقتصادی ایران که به تعیین هدف و سیاستگذاری در امور زنان منجر میشود، از جمله مهمترین مسائل کشور است. بنابراین، در پژوهش حاضر، محققان، در چارچوب یک تحقیق تاریخی، درصددند توضیحی دقیق و کامل دربارة وضعیت اقتصادی زنان در دورة قاجار، به عنوان یک دورة تاریخی، که در آن حضور زنان در جامعه به دلیل ظهور "جنبش مشروطیت " مطرح و برجسته شده بود، ارائه نمایند. بر این اساس، محققان، با بهرهگیری از روش کتابخانهای و تحقیق در اینترنت، اطلاعات به دست آمده از شواهد تاریخی و مطالعات پیشین را بررسی و تحلیل کردند. در تحقیق حاضر، حضور اقتصادی زنان در دورههای مورد نظر در قالب مشاغل روزمره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سپس برمبنای روش جدید طبقهبندی شده است. با بهرهگیری از طبقهبندی و برمبنای طبقات مختلف جامعه در طول این دوره، جنبههای مختلف فعالیتهای زنان در زمینههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است
The study of importance and role of women participation in Iranian economic areas leading to target setting and policy making in women affairs are among the significant issues of the country. Thus, in the present study, the researchers are to, within the framework of a historical research, elaborate on the economic status of the women during Qajar era, as a historical period, in which the women presence in the society was highlighted because of the emergence of "Constitutional Movement". Accordingly, having used the library method and internet research, the researchers have analyzed the information obtained from historical evidences and studies conducted before. In this research, the economic presence of women in the intended era has been analyzed in form of modern day occupations and then classified based on a new method of classification. Under the classification and based different classes of society during the era, different aspects of women activities have taken into consideration in areas of political, social and subsistence economy
https://localhistories.journals.pnu.ac.ir/article_5053_6fa23e5280eb974cef4074ae088f6d63.pdf
زنان
فعالیتهای اقتصادی
عصر قاجار
Women
Economic Activities
Qajar Era