فریده فرهمندزاده؛ علی بیگدلی؛ محمدرضا نصیری
دوره 6، شماره اول -پیاپی 11-پاییز و زمستان 96 ، اسفند 1396، ، صفحه 137-152
چکیده
بزرگترین بخش نوسازیهای منسوب به عباسمیرزا نایبالسلطنه که در آغاز تمرکزی نظامی داشت و به مرور زمان جنبههای مالی، اداری و دیوانی، قضایی، بهداشتی و اجتماعی، و فرهنگی نیز یافت، به ولایت زیر فرمان ولیعهد ـ یعنی آذربایجان ـ محدود ماند. نوسازیهای مالی و عمرانی که پس از اصلاحات نظامی بزرگترین بخش از نوسازیها را در برمیگرفت، ...
بیشتر
بزرگترین بخش نوسازیهای منسوب به عباسمیرزا نایبالسلطنه که در آغاز تمرکزی نظامی داشت و به مرور زمان جنبههای مالی، اداری و دیوانی، قضایی، بهداشتی و اجتماعی، و فرهنگی نیز یافت، به ولایت زیر فرمان ولیعهد ـ یعنی آذربایجان ـ محدود ماند. نوسازیهای مالی و عمرانی که پس از اصلاحات نظامی بزرگترین بخش از نوسازیها را در برمیگرفت، از ضرورتهای تداوم "تنظیمات" عباسمیرزا بود. رونق اقتصادی و بازرگانی منابع لازم جهت اجرای اصلاحات را فراهم میکرد و برنامههای عمرانی، اگرچه بهزودی جنبههای رفاهی و اجتماعی یافت، رویکردی قشون محور داشت.رویکرد مقاله تأکید بر تبیین تحلیلی با اتکا بر شواهد توصیفی برگرفته از منابع اصلی و تحقیقی، و بر پایه روش کتابخانهای است.این پژوهش به دنبال اثبات این فرضیه است که با توجه به روند و فرجام این نوسازیها، چگونه عواملی چون عدم گذار از ظواهر عینی، و عدم تأمین و تداوم منابع مالی جدید، استمرار نوسازیهای مالی و عمرانی را در آذربایجان با مشکل مواجه ساختند. یافتههای پژوهش نشانگر این است که افزون بر مخالفان داخلی و دشمنان خارجی، و نیز خسارتهای اقتصادی برآمده از جنگ و عدم پشتیبانی مالی شاه، مهمترین دلیل توقف برنامههای اصلاحی عدم اقناع ذهنی و بیتوجهی به آفرینش زمینههای فرهنگی بوده است.