با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی تاریخ
بررسی عوامل رشد و گسترش مکتب کلامی معتزله در خوزستان (سده‌ 2 تا 4هجری)

لیدا مودت؛ سجاد پاپی؛ فرشید لاری منفرد

دوره 10، شماره اول - پیاپی 19- پاییز و زمستان 1400 ، اسفند 1400، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/lhst.2022.8526

چکیده
  مکتب کلامی معتزله یکی از مهم‌ترین مکاتب کلامی و فکری اسلامی است که از قرن دوم تا پنجم هجری در جهان اسلام هواخواهان بسیاری داشت. این مکتب فکری را در اوایل قرن دوم هجری واصل بن عطا (ف:131ق) در بصره بنیان نهاد و به سرعت در سایر سرزمین­های اسلامی گسترش یافت. خوزستان نیز به دلیل پیوستگی جغرافیایی به بصره خیلی زود تحت­تأثیر این جریان فکری ...  بیشتر

خاندان حکومتگر بنو شومله؛ مسئله مشروعیت و سیاست‌های محلی آن

محسن رحمتی

دوره 9، شماره دوم - پیاپی 18-بهارو تابستان 1400 ، مهر 1400، ، صفحه 33-50

https://doi.org/10.30473/lhst.2021.8045

چکیده
  با ضعف سلجوقیان در نیمه دوم سده ششم هجری/ دوازدهم میلادی، سلسله­های اتابکی متعددی در گوشه و کنار کشور سر برآوردند که یکی از این سلسله­ها از سوی بزرگان ایل افشار، در منطقه خوزستان و لرستان شکل گرفت. یکی از رؤسای ایل افشار به­نام اتابک شومله که به دربار سلجوقی راه یافته بود، با استفاده از آشفتگی­های سیاسی پس از درگذشت سلطان مسعود ...  بیشتر

تحلیل وضعیّت سیاسی، اقتصادی خوزستان در دورة ناصرالدین‌شاه (1264-1313ق)

محمدرضا عسکرانی

دوره 8، شماره اول -پیاپی 15-پاییز و زمستان 98 ، اسفند 1398، ، صفحه 57-74

https://doi.org/10.30473/lhst.2020.44521.2187

چکیده
  خوزستان از آبادترین بخش‌های ایران زمین و پایتخت پادشاهی‌های نیرومندی در اعصار مختلف بوده است؛ لیکن در دورة قاجاریه از آبادانی باستانی آن اثری نمانده بود و این ناحیه مشکلات فراوانی داشت. پیشینة تمدّنی، حاصلخیزی زمین، آب و هوای مناسب و راه داشتن به سواحل دریای آزاد، ویژگی‌هایی است که نابسامانی اوضاع آن در آن دوره را تأمل برانگیز ...  بیشتر

تأملی بر زمینه های ورود تشیع به خوزستان در قرون نخستین اسلامی

سید ابوالفضل رضوی؛ عزیز گل افشان

دوره 4، شماره اول- پیاپی 7-پاییز و زمستان 94 ، بهمن 1394، ، صفحه 132-141

چکیده
  گسترش اندیشه تشیع در خارج از شبه جزیره عربستان و عراق معلول عوامل چندی از جمله مهاجرت شیعیان به سرزمین های دیگر بود و تقابل آنها با خلفای اموی و عباسی این روند مهاجرت را تسریع کرد. در خصوص ورود تشیع به ایران، می­توان گفت که اندیشه شیعی نخست مناطق همجوار با سرزمین عراق را تحت­تأثیر قرار داد. اگرچه گذرگاه های طبیعی غرب فلات ایران یکی ...  بیشتر